Meer muzikanten profiteren van de successen die streamingdiensten laten optekenen. Dat zegt de British Phonographic Industry (BPI) in een reactie op kritieken dat de muzieklabels uit de streamingdiensten grote winsten halen, terwijl vele muzikanten niet meer in staat zouden zijn om voor zichzelf een degelijk inkomen te creëren. Die aantijgingen zijn onder meer naar buiten gekomen in een onderzoek dat het Digital Culture, Media and Sport Select Committee van het Britse lagerhuis heeft opgezet.
‘Het Digital Culture, Media and Sport Select Committee heeft de voorbije weken herhaalde getuigenissen gehoord van bekende muzikanten en songwriters, die te kennen gaven nog nauwelijks hun huur te kunnen betalen, terwijl hun muziek op platformen zoals Spotify, Apple Music en andere digitale muziekdiensten miljoenen streams genereert,’ aldus de Britse krant Financial Times. ‘De claims dragen bij tot de groeiende bezorgdheid over de vergoedingsstructuur in de muziekindustrie.’
Carrièremogelijkheden
‘Daarbij wordt steeds meer aangevoerd dat muziek voor jongere artiesten niet langer een levensvatbare carrièremogelijkheid is voor jongere artiesten, vooral omdat de coronapandemie het live-circuit heeft gesloten,’ voert de krant nog aan. ‘Daarentegen levert streaming aan grote muzieklabels zoals Universal, Sony en Warner naar schatting een inkomen van 1 miljoen dollar per uur op.’
De British Phonographic Industry (BPI), de sectorganisatie van de Britse muziekindustrie, voert echter aan dat streaming de carrière van beginnende muzikanten ondersteunt. Aangevoerd wordt dat de muziekverkoop, streaming inbegrepen, in het Verenigd Koninkrijk twee jaar geleden in totaal een niveau van 155 miljoen album-equivalenten liet optekenen.
‘Dat vertegenwoordigde een stijging met 7,5 procent tegenover het jaar voordien,’ aldus de organisatie. ‘Steaming kon daarbij voor het vijfde jaar op rij een groei melden. Dat was ook het hoogste niveau in anderhalf decennium. In 2004 was er een verkoop van 161,4 album-equivalenten gemeld.’
‘De tien succesvolste streamingartiesten – waaronder Lewis Capaldi, Dua Lipa en Stormzy – realiseerden in het Verenigd Koninkrijk twee jaar geleden elk meer dan een half miljard streams,’ voert de sectororganisatie aan. ‘De aanhoudende groei van streaming, die ten opzichte van het jaar voordien met 26 procent steeg, vormde een belangrijke pijler voor deze toegenomen consumptie.’
‘Streaming vertegenwoordigt nu 74,4 procent van de verkoop aan album-equivalenten. Tijdens de maand december werd zelfs een absoluut record van 2,7 miljard streams per week opgetekend. Over een volledig jaar liep het volume Britse muziekstreams op tot 114 miljard eenheden. Dit was de eerste keer dat de mijlpaal van 100 miljard streams op één jaar tijd werd overschreden.’
Investeringen
De sectororganisatie betoogt daarbij dat streaming niet alleen op de absolute top van de muziekwereld een positieve impact heeft. ‘Inmiddels zijn er nu bijna tweehonderd Britse artiesten die minstens 200 miljoen streams per jaar noteren,’ aldus de organisatie. ‘Onderaan de top duizend is er nog altijd sprake van minstens 21 miljoen streams per jaar.’
‘Dat succes moet in belangrijke mate worden toegeschreven aan een toename aan investeringen in nieuwe performers. Twee jaar geleden hebben de labels in hun Britse muzikanten meer dan 250 miljoen pond geïnvesteerd. Dat betekende een toename met 50 procent tegenover vijf jaar voordien.’
Een woordvoerder van de sector benadrukte dat de labels 40 procent van hun inkomsten aan artiesten, repertoire en marketing besteden. ‘Dit kwam tot uiting in het succes van opkomende Britse artiesten zoals AJ Tracey, Joel Corry, Mabel of Gerry Cinnamon,’ aldus de woordvoerder. ‘Deze muzikanten hebben tientallen tot honderden miljoenen streams verzameld.’
De sectororganisatie voert nog aan dat achtduizend Britse performers meer dan één miljoen streams per jaar halen. Zes keer zoveel muzikanten hebben meer dan 100.000 album-equivalenten aan streams laten optekenen dan veertien jaar geleden.
‘Dit betekent dat ook in de muzieksector de concurrentie om de aandacht van de consument intensiever is geworden,’ merkt Geoff Taylor, topman van de British Phonographic Industry, op. ‘Dit betekent tevens dat de inbreng van het muzieklabel in de marketing en promotie van een muzikant is gegroeid.’
‘Streaming betekent dat er veel meer artiesten op de markt actief zijn dan ooit voordien,’ voert Taylor aan. ‘Dat is geweldig nieuws voor de fans, maar anderzijds is het duidelijk dat de weg naar het succes voor de muzikanten nog moeilijker is geworden. De voortdurende steun en investeringen van de muzieklabels in de marketing en productie van hun muzikanten is dan ook cruciaal.’