Bitcoin verleidt 17 miljoen nieuwe beleggers in een maand tijd, topman Klarna vindt dat regelgevers moeten ingrijpen

Nieuw onderzoek bevestigt wat iedereen al vermoedde: de spectaculaire stijging van de bitcoinkoers heeft op enkele weken tijd geleid tot miljoenen nieuwe beleggers wereldwijd.

Er was in januari iets bijzonders aan de hand, zegt onderzoek door het handelsplatform Crypto.com, op basis van eigen gegevens en die van de concurrentie. Het aantal bitcoinbezitters klom in een maand tijd van circa 54 miljoen gebruikers naar 71 miljoen, of een stijging met ruim 30 procent.

De hype rond de cryptomunt verleidde dus miljoenen particulieren om de sprong te wagen. De koers van bitcoin steeg over de maand december van circa 20.000 dollar naar 30.000 dollar en schoot sinds het jaarbegin door naar ongeveer 50.000 dollar.

Ook de gebruikers van de tweede populairste cryptomunt, ether of ethereum, zat in januari in de lift, maar minder spectaculair: plus 2 miljoen, tot 14 miljoen gebruikers. Het bereik van alle cryptomunten samen wordt door Crypto.com ingeschat op 106 miljoen gebruikers, een stijging met ruim 15 procent. Maar dat was dus in grote mate te danken aan vaandeldrager bitcoin.

FOMO

Grote aanhangers als Elon Musk vuurden de speculatie in bitcoin en de kleinere cryptomunt Dogecoin aan via Twitter. Dat doet bij Sebastian Siemiatkowski (foto), de topman van de Zweese betaalverwerker Klarna, de wenkbrauwen fronsen.

De topman van het fintechbedrijf zegt in een interview met zakenzender CNBC dat hij ‘diep bezorgd’ is over de posts die bitcoin promoten op Twitter en vindt dat toezichthouders moeten optreden om mensen te beschermen tegen mogelijke verliezen.

Hij vreest dat het FOMO-effect speelt: ’the fear of missing out’, of de vrees om een opwaartse rit op de financiële markten te missen. Siemiatkowski vreest dat retailbeleggers cryptocurrency kopen zonder na te denken over de risico’s die eraan verbonden zijn.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.