Betaalspecialist Adyen floreert door online shoppen

Adyen, de Nederlandse maker van betaalsoftware, is een van de weinige winnaars van de coronacrisis. Dat heeft alles te maken met de opgang van online aankopen.

De Nederlandse beursgenoteerde onderneming regelt de betalingen van duizenden bedrijven. Dat gaat van grote platformen als Uber, Ebay, Booking.com en Spotify over verscheidene luchtvaartmaatschappijen tot bekende namen uit de winkelstraat, zoals Mango, Hunkemöller of Rituals.

De bedrijfsprestaties van Adyen zelf zijn daardoor een soort barometer van de wereldeconomie. Het beursgenoteerde bedrijf kwam dinsdag met een kwartaalupdate en daaruit blijkt duidelijk het effect van de coronacrisis. Sinds de lockdowns vielen de betaaltransacties van luchtvaart- en toerismebedrijven fors terug. Ook de volumes uit de winkelstraat kregen logischerwijs flinke klappen.

Door de coronacrisis kelderden de betalingen via de winkel, maar zoeven de online betalingen naar nieuwe hoogten, zo blijkt uit de kwartaalupdate van Adyen.

Maar sinds eind maart, begin april blijkt dat de online transacties zo sterk stijgen, dat ze de lage cijfers uit de winkels meer dan compenseren (zie grafiek). Volgens Adyen heeft dat te maken met sommige retailketens die er wonderwel in geslaagd zijn het fysieke verkoopkanaal te vervangen door de webshop.

Beurslieveling

Adyen was in het eerste kwartaal goed voor een omzet van 135,5 miljoen euro en slaagde daarmee een bedrijfswinst (ebitda) van 63,6 miljoen euro te maken. Dat betekent dat de ebitda-marge op een indrukwekkende 47 procent afklokt. Beleggers stuurden het aandeel Adyen dinsdag zowat 8 procent hoger, waardoor de beurswaarde steeg tot een slordige 26 miljard euro. Dat is meer dan pakweg KBC.

Lees ook:

Meer