Als het van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) afhangt, beslissen de leerkrachten dit schooljaar in verlengingen. Weyts deed dat voorstel vanmorgen in een interview in Gazet van Antwerpen.
De beslissing daarover ligt immers finaal bij de school, maar Weyts stelt wel voor om klassenraden en deliberaties in juli te laten plaatsvinden zodat er in juni maximaal tijd is voor lessen en examens. ‘In leertijd uitgedrukt lopen kinderen nu tien procent achterstand op’, zegt Weyts. ‘Dat is ingrijpend, maar te corrigeren. Als we creatief zijn.’
Na de paasvakantie kunnen leerlingen, zoals bekend, nog niet terug naar school. Wel zal er vanaf dan aan afstandsonderwijs worden op een structurele manier. Dat gebeurt door middel van ‘preteaching’: leerstof wordt eerst virtueel gegeven en later nog eens voor de klas.
‘Zo geven we perspectief richting een heropening van de scholen’, zegt Weyts. Over een datum waarop de scholen open moeten spreekt Weyts zich niet uit. Hij gaat wel ‘als het kan samen met de Franse en Duitstalige Gemeenschap’ de Nationale Veiligheidsraad een voorstel doen over de timing en voorwaarden van de heropening.
Vakbonden zijn tegen
De vakbonden van het onderwijspersoneel hebben het voorstel al afgeschoten. De meest gehoorde kritiek is dat leerkrachten net heel hard gewerkt hebben om de leerachterstand te beperken. Na zo’n hectische periode zou rust nodig zijn. Ook vragen de bonden zich af of een ‘extra week nu echt het verschil kan maken’.
De Veiligheidsraad komt eind volgende week weer bijeen. Weyts weet dat een verlenging van het schooljaar moeilijk ligt voor de bonden ‘omdat leerkrachten dan iets langer moeten werken. Maar als ik zie hoeveel mooie dingen leerkrachten nu al doen, dan geloof ik daar in.’