Belgische trots Umicore in Zuid-Koreaanse handen? Analisten wikken de scenario’s

Umicore stond afgelopen week flink in de belangstelling op de beurs, na geruchten over Zuid-Koreaanse belangstelling voor de Belgische batterijspecialist. Analisten reageren verdeeld op een mogelijk overnamebod.

Volgens een bericht van nieuwsdienst Bloomberg van vorige woensdag wil het Zuid-Koreaanse LG Chem overnames doen en Umicore zou een goede optie kunnen zijn, wat de aandelenkoers van Umicore die dag met 15 procent deed stijgen. Donderdag leverde Umicore weer in en het aandeel sloot op vrijdag af met een weekstijging van 7,7 procent op 39,78 euro.

  • Umicore is een bedrijf dat zich toelegt op het vergemakkelijken van de energietransitie in de automobielsector met materialen die essentieel zijn voor schone mobiliteit, waaronder de componenten (kathodes) voor herlaadbare lithium-ionbatterijen die het produceert.
  • De katalysatoren van Umicore worden ook gebruikt in de emissiereductiesystemen van lichte en zware voertuigen, alsook in niet voor de weg bestemde machines.
  • Het derde, en belangrijkste onderdeel van de groep, is de recyclage van edele en gespecialiseerde metalen, zoals zink, nikkel en kobalt, die na recyclage worden doorverkocht.

Verticale integratie

De dochteronderneming van LG zou bijzonder geïnteresseerd zijn in de kathodedivisie, om zo haar positie in deze markt verder te versterken. Zoals ING opmerkt, baseert Bloomberg zich op “mensen die bekend zijn met en dicht bij de zaak staan”. Het persagentschap meldde dat de Zuid-Koreaanse chemiereus zich nog in een oriënterende fase bevindt, en dat Umicore niet formeel is benaderd.

Analist Stijn Demeester van ING vindt het geschetste scenario echter geen complete onzin. Een bod op de kathode-activiteiten van Umicore is volgens hem altijd een optie is geweest en iets om rekening mee te houden bij een belegging in Umicore.

Daarbij is verticale integratie een hoofdthema geworden in de batterijsector, zowel vanuit het oogpunt van producenten zoals LG Chem als, in toenemende mate, vanuit het oogpunt van de OEM’s (exclusieve toeleveranciers) voor de automobielsector.

Korte toeleveringsketen

Voor fabrikanten van elektrische auto’s is de accu het belangrijkste onderdeel: hoe korter de toeleveringsketen, hoe beter. Het huidige tekort aan halfgeleiders toont perfect aan hoe belangrijk het is om de eigen productie veilig te stellen.

Daarom hebben Volkswagen en Umicore eind 2021 een joint venture opgericht om de autogigant te voorzien van kathodematerialen. Dit zal Umicore aanzienlijke schaalvoordelen opleveren. En vorige week volgde eenzelfde deal met Stellantis.

ING merkte op dat LG Chem Umicore vrij goed kent en al meer dan tien jaar een belangrijke klant is. Kepler Cheuvreux meent ook dat de timing goed is.

Kopen en weer verkopen

Zowel de analisten van Kepler als van Jefferies wijzen er echter op dat een overname door LG Chem een complex proces oplevert. De koper zal vervolgens alle niet-kathodeactiviteiten moeten verkopen, dus de activiteiten op het vlak van recycling en katalysatoren.

Jefferies wijst er ook op dat een premie zal moeten worden betaald om Umicore in handen te krijgen, waardoor het rendement van LG Chem onder het sectorgemiddelde zou komen te liggen.

Gezien de tijd die nodig is om de overname te voltooien, denkt Jefferies dat het voor LG Chem gemakkelijker zal zijn om zijn productiecapaciteit in Europa te verhogen dan om een overname te doen.

Steun van politiek en grote aandeelhouders?

Kepler merkt nog op op dat er vanuit de Belgische en Europese regering er vermoedelijk weinig steun zal zijn voor een deal. En het valt nog te bezien of Umicore zelf een dergelijke overname zou steunen.

ING denkt dat, gezien de zwakke beursprestaties en financiering van de Antwerpse onderneming, de raad van bestuur onder druk zal staan om een eventueel bod goed te bestuderen, mocht die er komen. De grootste aandeelhouders van Umicore zijn GBL, met een participatie van 16 procent, en Baillie Gifford met 9,5 procent.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20