Belgische kmo’s: ‘Personeel vinden quasi onmogelijk’

Belgische kmo’s ondervinden steeds meer moeilijkheden om geschikte profielen te rekruteren. Dat blijkt uit een enquête van SD Worx bij 940 bedrijfsleiders en HR-verantwoordelijken. Meer dan 1 op elke 2 kmo’s zegt zijn criteria te moeten aanpassen om een geschikte kandidaat te vinden. Een derde van de kmo’s zegt dan weer te weinig respons te krijgen op jobaanbiedingen.

Volgens Vassilios Skarlidis, regionaal directeur kmo’s bij SD Worx, zijn het niet enkel kmo’s die problemen ondervinden. Wel zijn het deze kleine en middelgrote ondernemingen die meest lijden onder de situatie. Grotere bedrijven kunnen makkelijker beroep doen op interne mobiliteit, iets wat voor kmo’s moeilijker is, gewoon omdat ze slechts over een beperkt aantal werknemers beschikken.

Dat kmo’s hun criteria moeten aanpassen betekent niet dat ze hun eisen minder hoog stellen of dat essentiële vereisten uit de jobaanbieding verdwijnen. Maar het opstellen van zo’n jobadvertentie gebeurt bij 7 op 10 kmo’s door de bedrijfsleider zelf. Die heeft door een gebrek aan kennis van de arbeidsmarkt en de afwezigheid van een ervaren recruiter al snel de neiging op zoek te gaan naar ‘de witte merel’. Vaak wordt de lat dan te hoog gelegd. 

‘Men zoekt de allerbeste, terwijl de beste al volstaat’

‘Vaak gaat men op zoek naar de beste van de beste, terwijl gewoon de beste volstaat’, zegt Skarlidis aan de krant La Dernière Heure. Een goed voorbeeld daarbij is talenkennis. In de jobadvertentie is dan sprake van ‘perfecte tweetaligheid’, terwijl iemand die een tweede taal voor 80% machtig is volstaat. Die persoon kan zijn kennis van die tweede taal eventueel in een volgende fase verder uitbreiden.

Dan is er nog de concurrentie van de grote bedrijven. Die hebben meer visibiliteit, zijn beter bekend en kunnen vaak flexibeler werkuren en arbeidsomstandigheden aanbieden. Kmo’s moeten daarom hun beste troeven uitspelen: werknemers genieten er meer vrijheid om zich in verschillende werkdomeinen te ontwikkelen. Er is ook meer plaats voor creativiteit en innovatie. Het zijn vooral deze zaken die het verschil kunnen maken. Voor de meeste kandidaten zijn net die vooruitzichten belangrijker dan het aangeboden salarispakket. 

Meer