Belgische consumenten hebben het voorbije jaar voor 11,46 miljard euro online aankopen gedaan. Dat betekende een stijging met ruim 8,5 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van sectorfederatie BeCommerce, die daarbij gewag maakt van een nieuw record.
Een rapport van The House of Marketing en Safeshops.be gaf eerder al aan dat de omzet van de Belgische webshops vorig jaar met 17 procent tot 8 miljard euro was toegenomen.
Groei
BeCommerce meldde nog dat ruim 90 procent van de Belgische vijftienplussers het voorbije jaar een online aankoop hebben gedaan. Gemiddeld deden die consumenten daarbij over het hele jaar in totaal voor 1.363 euro transacties.
‘Ecommerce is meer dan ooit de motor voor de groei in retail in België,’ zegt Sofie Geeroms, directeur van BeCommerce. ‘Ongeveer 50 procent van de totale omzetgroei in de Belgische retail is aan online verkopen te danken.’
‘De Belgische consument laat bij die online transacties dan ook een grotere frequentie optekenen. Gemiddeld werden per consument daarbij in totaal 13,4 transacties optekenen.’ In totaal registreerde de Belgische online retail het voorbije jaar 112,9 miljoen aankopen.
Vliegtuigreizen
De grootste online activiteit werd ook vorig jaar opgetekend bij de vliegtuigreizen en accommodatie. Daar gebeurden 87 procent van de totale uitgaven online. Op de tweede plaats stonden tickets voor attracties en evenementen (79 procent), gevolgd door pakketreizen (65 procent).
Het onderzoek toont verder dat Vlaamse consumenten op het gebied van online aankopen nog altijd actiever zijn dan hun Franstalige tegenhangers.
Daarnaast bleek dat de helft van de online aankopen met de laptop gebeurt. Tegelijkertijd kon echter een sterke opkomst van de smartphone worden opgetekend. Die vertegenwoordigde vorig jaar 12 procent van alle online bestedingen, tegenover slechts 8 procent het jaar voordien.