Markten:
Markten inladen...

VRIJDAG 14 AUG

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

België laat enkel Roemenië voor zich als dodelijkste fietsland van Europa

Logo Business AM
Mobility

03/07/2020 | Marc Horckmans | 3 min leestijd

Een fietser in Brussel - Isopix

In de Europese Unie hebben verkeersongevallen aan 23.339 mensen het leven gekost in 2018. Dat komt overeen met 52 slachtoffers per miljoen inwoners. Dat blijkt uit een rapport van Eurostat, het Europese bureau voor de statistiek. Globaal gesproken zit België bijna pal op dat gemiddelde. Maar de statistieken over fietsongevallen ogen heel wat slechter.

Eerst het goede nieuws: de Europese cijfers blijven hard, maar komen wel neer op een aanzienlijke verbetering. In 10 jaar tijd daalde het aantal dodelijke verkeersslachtoffers op de Europese wegen met 37 procent. Al blijkt die daling de jongste jaren wel te vertragen.

Roemenië

Inzittenden van auto’s die bij verkeersongevallen betrokken raken, vormen het grootste deel van de groep slachtoffers (45 procent), gevolgd door voetgangers (21 procent), motorfietsers (15 procent) en fietsers (8 procent). De resterende 12 procent bestaat uit een groep diverse weggebruikers, zoals de inzittenden van vrachtwagens en bussen of bestuurders en passagiers van scooters.

Met 96 slachtoffers per miljoen inwoners kende Roemenië het meest dodelijke verkeer van de hele Europese Unie, gevolgd door Bulgarije (87 slachtoffers), Kroatië en Letland (77) en Polen (75). Beste leerlingen van de klas zijn Ierland (29 slachtoffers), Denemarken (30), Zweden (32) en Nederland (35). Ons land nestelt zich in de Europese middenmoot met 53 slachtoffers.

De verschillen in mortaliteit kunnen volgens de onderzoekers aan verschillende redenen worden toegeschreven. Het gaat dan om zaken als veiligheidsvoorschriften voor wagens, de gemiddelde leeftijd van het wagenpark (nieuwere wagens zijn doorgaans ook veiliger) en wegeninfrastructuur.

Fietsers

Verder valt volgens het rapport ook het toenemend aantal slachtoffers bij de fietsers op. ‘Dat weerspiegelt de toenemende populariteit van de fiets als vervoermiddel,’ zeggen de onderzoekers. ‘Er worden wel zware inspanningen gedaan om de fietser beter te beschermen, maar toch blijft deze groep bijzonder kwetsbaar.’

En dat blijkt vooral in België een probleem te zijn. Van de 604 verkeersdoden die ons land liet optekenen in 2018, waren er 89 fietsers. Dat komt neer op 7,8 fietsdoden per miljoen inwoners. Met die statistiek staat ons land op dezelfde hoogte als Litouwen en moeten we enkel Roemenië (9,3 op 1 miljoen inwoners) aan ons vooraf laten gaan.

De cijfers in deze categorie liggen wel heel dicht bij elkaar. In Nederland, het fietsland bij uitstek, eindigde de teller in 2018 op 7,1 doden per miljoen inwoners.

Source: BusinessAM


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Yuval Harari

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen.’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

‘De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.’

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

‘Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.’

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

‘Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.’

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Logo Business AM

Business AM | Stocks