België laat enkel Roemenië voor zich als dodelijkste fietsland van Europa

Een fietser in Brussel – Isopix

In de Europese Unie hebben verkeersongevallen aan 23.339 mensen het leven gekost in 2018. Dat komt overeen met 52 slachtoffers per miljoen inwoners. Dat blijkt uit een rapport van Eurostat, het Europese bureau voor de statistiek. Globaal gesproken zit België bijna pal op dat gemiddelde. Maar de statistieken over fietsongevallen ogen heel wat slechter.

Eerst het goede nieuws: de Europese cijfers blijven hard, maar komen wel neer op een aanzienlijke verbetering. In 10 jaar tijd daalde het aantal dodelijke verkeersslachtoffers op de Europese wegen met 37 procent. Al blijkt die daling de jongste jaren wel te vertragen.

Roemenië

Inzittenden van auto’s die bij verkeersongevallen betrokken raken, vormen het grootste deel van de groep slachtoffers (45 procent), gevolgd door voetgangers (21 procent), motorfietsers (15 procent) en fietsers (8 procent). De resterende 12 procent bestaat uit een groep diverse weggebruikers, zoals de inzittenden van vrachtwagens en bussen of bestuurders en passagiers van scooters.

Met 96 slachtoffers per miljoen inwoners kende Roemenië het meest dodelijke verkeer van de hele Europese Unie, gevolgd door Bulgarije (87 slachtoffers), Kroatië en Letland (77) en Polen (75). Beste leerlingen van de klas zijn Ierland (29 slachtoffers), Denemarken (30), Zweden (32) en Nederland (35). Ons land nestelt zich in de Europese middenmoot met 53 slachtoffers.

De verschillen in mortaliteit kunnen volgens de onderzoekers aan verschillende redenen worden toegeschreven. Het gaat dan om zaken als veiligheidsvoorschriften voor wagens, de gemiddelde leeftijd van het wagenpark (nieuwere wagens zijn doorgaans ook veiliger) en wegeninfrastructuur.

Fietsers

Verder valt volgens het rapport ook het toenemend aantal slachtoffers bij de fietsers op. ‘Dat weerspiegelt de toenemende populariteit van de fiets als vervoermiddel,’ zeggen de onderzoekers. ‘Er worden wel zware inspanningen gedaan om de fietser beter te beschermen, maar toch blijft deze groep bijzonder kwetsbaar.’

En dat blijkt vooral in België een probleem te zijn. Van de 604 verkeersdoden die ons land liet optekenen in 2018, waren er 89 fietsers. Dat komt neer op 7,8 fietsdoden per miljoen inwoners. Met die statistiek staat ons land op dezelfde hoogte als Litouwen en moeten we enkel Roemenië (9,3 op 1 miljoen inwoners) aan ons vooraf laten gaan.

De cijfers in deze categorie liggen wel heel dicht bij elkaar. In Nederland, het fietsland bij uitstek, eindigde de teller in 2018 op 7,1 doden per miljoen inwoners.