Batterijfabrikant Northvolt kan één miljoen elektrische wagens ondersteunen

Northvolt heeft 2,75 miljard dollar bijkomend kapitaal opgehaald. – Sebastian Kahnert/Picture Alliance

De Zweedse batterijfabrikant Northvolt heeft met een nieuwe kapitaaloperatie een bedrag van 2,75 miljard dollar opgehaald. De bijkomende middelen moeten het bedrijf toelaten de productie van zijn fabriek in Skelleftea, een stad aan het noordelijke deel van de Botnische Golf, te voeren en zijn positie op de wereldwijde markt helpen versterken. In totaal heeft het Zweedse concern inmiddels bij investeerders al een kapitaal van 6,5 miljard dollar opgehaald.

Door de nieuwe investering kan Northvolt de capaciteit van zijn fabriek tot 60 gigawattuur opvoeren. Dat betekent een stijging met 50 procent tegenover de bestaande capaciteit. Door deze operatie zal Northvolt naar eigen zeggen in staat zijn om een vloot van ongeveer één miljoen elektrische wagens van batterijen te voorzien. Door de nieuwe kapitaalronde wordt de totale waarde van Northvolt op een bedrag van ongeveer 11,75 miljard dollar geraamd.

Opslag

Northvolt werd vijf jaar geleden opgericht als een producent van lithium-ionbatterijen. De onderneming zegt al voor 27 miljard dollar leveringscontracten te hebben afgesloten met partijen zoals BMW of Volkswagen. Het bedrijf voert daarbij aan de meest duurzame batterijen van de wereld te vervaardigen, dankzij het gebruik van hernieuwbare energie en gerecycleerde grondstoffen.

De nieuwe investeringsronde werd geleid door Goldman Sachs en Volkswagen, dat een belang van 20 procent in de Zweedse onderneming heeft. Aan de kapitaaloperatie namen ook pensioenfondsen uit Zweden en Canada deel, net zoals eerdere investeerders zoals Baillie Gifford en Daniel Ek, topman van Spotify.

Verwacht wordt dat de fabriek in Skelleftea later dit jaar van start zal kunnen gaan. Een beperkte productie werd al in een kleinere vestiging opgestart. Peter Carlsson, chief executive van Northvolt, benadrukte daarbij dat de batterijen momenteel door een aantal partners op testcircuits worden ingezet.

Er zijn in het dagelijks verkeer nog geen elektrische wagens die met batterijen van Northvolt zijn uitgerust. Carlsson zegt te verwachten dat de batterijen vanaf eind volgend jaar in eerste instantie voor de opslag van energie zullen worden gereserveerd. Een jaar later zouden de leveringen aan de fabrikanten van elektrische wagens volgen.

Duurzaam

Northvolt heeft de ambitie om een belangrijke concurrent te worden van Aziatische batterijfabrikanten zoals CATL en LG Chem, die momenteel de internationale markt domineren. Het Zweedse bedrijf zou tegen het einde van dit decennium in Europa een marktaandeel van 25 procent willen uitbouwen.

‘Het opzetten van een duurzame productiemethode is één van de grootste uitdagingen waarmee Northvolt wordt geconfronteerd,’ benadrukt Carlsson, die de eerste helft van het voorbije decennium logistiek vice-president bij autobouwer Tesla in Palo Alto was.

‘Indien de wereld massaal overstapt op elektrische wagens met batterij die hun energie hoofdzakelijk uit fossiele bronnen halen, zou opnieuw een activiteit worden gecreëerd met een ecologische voetafdruk die even groot zou zijn als de economie van een land zoals Spanje. Indien echter gebruik kan worden gemaakt van hernieuwbare energie, kan dat probleem worden voorkomen.’

Northvolt overweegt in Duitsland een tweede fabriek te bouwen, op voorwaarde dat er voldoende hernieuwbare energiebronnen kunnen worden aangesproken. Tegen het einde van dit decennium wil Northvolt in Europa een productiecapaciteit van 150 gigawattuur hebben uitgebouwd. (lb)