Batterijboom: West-Australië voert productie van batterijchemicaliën op

West-Australië bereidt zich voor om een groter aandeel te veroveren van de bloeiende wereldmarkt voor batterijen, die naar verwachting zal groeien tot 150 miljard dollar in 2030. De Australische deelstaat gaat immers niet alleen delven naar lithium en nikkel, maar ook zelf chemische producten verwerken. Drie nieuwe fabrieken en een proefproject moeten voor 34.700 jobs zorgen en jaarlijks de staatskas spijzen met 7,4 miljard dollar.

Waarom is dit belangrijk?

Investeerders in en fabrikanten van elektrische voertuigen zijn op zoek naar bevoorradingsketens die zich niet langer richten op de dominante producent China. Daar ziet Australië een gat in de markt. Het enorme land gelooft dat het kan concurreren met China op prijs en put vertrouwen uit zijn solide geloofsbrieven op het gebied van duurzame productie. Australië als (nog belangrijker) speler op de batterijmarkt kan heel wat zaken vergemakkelijken en versnellen voor elektrisch rijden.

Volgens een rapport van organisatieadviesbureau Accenture zal de wereldwijde batterijmarkt groeien van 36 miljard dollar in 2020 tot 133 à 151 miljard dollar in 2030.

  • Australië produceert momenteel de helft van al het lithium in de wereld en is een belangrijke leverancier van nikkel en koper (allemaal noodzakelijk bij de productie van batterijen).
  • Australië produceert vooralsnog geen batterijchemicaliën en stuurt zijn onbewerkte grondstoffen naar klanten in Azië.
  • Later dit jaar zullen echter lithiumhydroxidefabrieken van het Chinese Tianqi Lithium en het Amerikaanse Albemarle Corp er hun deuren openen, samen met een nikkelsulfaatfabriek van de Australische mijnbouwgroep BHP.
  • Een fabriek waarbij het Duitse BASF betrokken is, moet eind 2021 in gebruik worden genomen. Dit project zal tot 2025 lopen, zei een woordvoerder van het Future Battery Industries Cooperative Research Centre.
    • BASF zei in een verklaring aan Reuters dat het zich inzet voor de duurzaamheid van de waardeketen voor batterijen en merkte op dat succes “een stabiel wettelijk en politiek kader” vereist, evenals gezamenlijke inspanningen in de hele industrie.
  • Door de chemische productie dichter bij de grondstoffen te integreren, kunnen bedrijven die fabrieken bouwen tot 30 procent besparen op hun vrachtkosten en hun marges vergroten, aldus Accenture.
    • Voor Australië schatte Accenture dat een gediversifieerde batterijsector jaarlijks 7,4 miljard dollar zou kunnen bijdragen aan de economie en bijna 35.000 banen zou kunnen opleveren.
  • Tesla, maker van elektrische auto’s, zei in juni dat het verwacht meer dan 1 miljard dollar per jaar uit te geven aan grondstoffen voor batterijen uit Australië, gezien de betrouwbare mijnindustrie en verantwoorde productiepraktijken van het land. In juli tekende het bedrijf van Elon Musk nog een overeenkomst om nikkel af te nemen van BHP Group.

ESG-benadering

Een voorbeeld van de ESG-benadering (ESG staat voor ‘Environmental, Social Governance’) van West-Australië is de overstap van veel grote mijnbouwbedrijven op hernieuwbare energie. Niettemin kan de deelstaat nog steeds te maken krijgen met tegenwind wanneer het zijn ESG-adelbrieven voorlegt.

Zo heeft de legale vernietiging van voor Aboriginals heilige ‘rotsschuilplaatsen’ vorig jaar door mijnbouwbedrijf Rio Tinto druk uitgeoefend op de deelstaatregering om aan de verwachtingen van ESG-beleggers te voldoen.

“ESG is een spectrum van duurzaamheidskwesties”, zegt Alison George van Regnan, de verantwoordelijke investeringstak van de wereldwijde vermogensbeheerder Pendal Group die ongeveer 92 miljard dollar onder beheer heeft.

“Je kunt kijken naar praktijken op het gebied van cultureel erfgoed en relaties met de inheemse bevolking en je afvragen of West-Australië bereid is om zijn normen steeds verder aan te scherpen om aan de steeds hogere verwachtingen te voldoen”, zei ze. “We bevinden ons in een situatie waarin het vertrouwen is geschaad en daarom zijn verhoogde inspanningen vereist.”

Lees ook:

(jvdh)

Meer