Barst het ruimtetoerisme weldra los? “Na de Tweede Wereldoorlog konden ook enkel maar hele rijke mensen vliegen”

Business AM sprak met ruimte-ambassadeur Nancy Vermeulen over de toekomst van de commerciële ruimtevaart.


Beluister het volledige gesprek hier.


De essentie: Hoewel de sector nog niet zo heel ver staat, denkt Vermeulen dat de commerciële ruimtevaart binnenkort grote veranderingen zal meemaken.

  • “Na de Tweede Wereldoorlog konden ook enkel maar hele rijke mensen vliegen. Maar nadien zijn er airlines ontstaan en konden veel meer mensen vliegen”, zegt de ruimtevaart-expert. 
  • Momenteel zijn toeristische uitjes naar de ruimte beperkt tot korte ritjes naar de rand van de dampkring. Zowel Blue Origin als Virgin Galactic hebben al dergelijke vluchten verwezenlijkt. 
  • Maar volgens Vermeulen zal de echte grote verandering komen wanneer Starship van SpaceX operationeel wordt. De raket, die volledig herbruikbaar moet worden, zal in staat zijn telkens 100 mensen in een baan rond de aarde te plaatsen. Dat kan misschien, zegt ze, “een doorbraak zijn” die meer verkeer naar de ruimte kan genereren.

‘Point-to-point’

Opmerkelijk: Een aantal manieren waarop de ruimte gedemocratiseerd kan worden, volgens Vermeulen:

  • “Als er meer schaalvergroting komt, waardoor honderd mensen tegelijkertijd van Punt A, zeg maar Los Angeles, op twee uur tijd in Shanghai kunnen staan.” Meerdere bedrijven overwegen zulke ‘point-to-point’-routes.
  • “Je zou ook cargo kunnen vervoeren via de ruimte op een veel snellere en minder vervuilende manier (dan traditionele methoden, red.).
  • Op langere termijn ziet Vermeulen de delving van grondstoffen op de maan, planetoïden en zelfs Mars ook gebeuren. Daar kunnen vervolgens ook fabrieken worden gebouwd. Dat zou er meteen voor zorgen dat grondstoffen niet gedolven moeten worden op aarde.

(kg)

Meer