Key takeaways
- De aandelenkoers van Aston Martin kelderde woensdag naar het laagste punt in twee jaar na een winstwaarschuwing en een plan om geld in te zamelen. Vandaag noteert het aandeel voorzichtig in de plus.
- Het bedrijf zal 110 miljoen pond (132 miljoen euro) ophalen bij de aandeelhouders door middel van een nieuw aandelenaanbod en nog eens 100 miljoen pond (120 miljoen euro) door middel van schulden tegen een rente van meer dan 10 procent.
- Vertragingen in de productie, vooral bij de helft van de Valiant supercars, hebben aanzienlijk bijgedragen aan de financiële neergang.
Aston Martin Lagonda, bekend om zijn luxueuze sportwagens, heeft te kampen met grote financiële problemen, wat tot onmiddellijke actie heeft geleid. De aandelenkoers van het bedrijf kelderde woensdag naar een laagste punt in twee jaar na een winstwaarschuwing en de aankondiging van een fondsenwervingsplan van 210 miljoen pond (252 miljoen euro).
Om het benodigde geld bijeen te krijgen, zal Aston Martin 110 miljoen pond (132 miljoen euro) ophalen bij de aandeelhouders door nieuwe aandelen aan te bieden en nog eens 100 miljoen pond (120 miljoen euro) door schulden aan te gaan tegen een rente van meer dan 10 procent. Deze leningen met een hoge rente hebben tot bezorgdheid geleid bij investeerders en analisten. Het bedrijf, de enige beursgenoteerde autofabrikant op de London Stock Exchange, verwacht nu een operationele winst tussen 270 miljoen pond (324 miljoen euro) en 280 miljoen pond (336 miljoen euro), een daling ten opzichte van de vorige schatting van 285 miljoen pond (342 miljoen euro).
Uitdagingen en vertragingen
Vertragingen in de productie, vooral bij de helft van de langverwachte Valiant-superauto’s, die elk 2 miljoen pond (2,4 miljoen euro) kosten, hebben sterk bijgedragen aan de financiële terugval van het bedrijf. Adrian Hallmark, die in september de rol van CEO op zich nam, erkende de uitdagingen waar Aston Martin voor staat en gaf aan dat er dringend beslissende acties nodig zijn om de activiteiten te stabiliseren.
Hij benadrukte de noodzaak om een evenwichtig productie- en leveringsprofiel te bereiken en optimistisch te blijven over betere operationele en financiële prestaties in 2025 en daarna. Om de overgang naar elektrische voertuigen te ondersteunen, heeft Aston Martin 2 miljard pond (2,4 miljard euro) aan investeringen toegezegd tussen 2023 en 2027.
Investering en partnerschappen
De nieuwe aandelen zullen worden geprijsd op 100 pence, een korting van 7,3 procent ten opzichte van de slotkoers van dinsdagavond, wat de onmiddellijke reactie van de markt op dit nieuws weerspiegelt. Yew Tree Holdings, geleid door Lawrence Stroll, de voorzitter van Aston Martin, heeft ongeveer 50 miljoen pond (60 miljoen euro) geïnvesteerd. Stroll, die een cruciale rol heeft gespeeld sinds hij in 2020 de controle overnam, wil zijn belang, dat eerder was afgenomen tot 26 procent, veiligstellen en mogelijk vergroten.
Strategische partners, waaronder het staatsinvesteringsfonds van Saoedi-Arabië (PIF), de Chinese autogigant Geely en technologiepartners zoals Mercedes-Benz en Lucid Motors, hebben ook bijgedragen aan de aandelenfinanciering. Bestaande aandeelhouders die ervoor kiezen om niet deel te nemen, zullen echter geconfronteerd worden met een verwatering van ongeveer 13,5 procent. Analisten van Jefferies schetsen een somber beeld van de financiële gezondheid van Aston Martin en benadrukken dat de nieuwe leningen de totale groepsschuld zullen verhogen tot 1,47 miljard pond (1,76 miljard euro) en de nettoschuld tot 1,12 miljard pond (1,34 miljard euro), wat meer dan vier keer de verwachte bedrijfswinst bedraagt.
Onzekere toekomst
Specialisten benadrukken het dringende belang voor Aston Martin om te voorkomen dat het een “zombiebedrijf” wordt, met onvoldoende kasreserves om de ambitieuze winstdoelstelling van 500 miljoen pond (600 miljoen euro) voor volgend jaar te realiseren. Terwijl het bedrijf worstelt met deze uitdagingen, staat Aston Martin onder enorme druk om zijn operationele strategieën en het tijdpad voor elektrificatie duidelijk te formuleren.
De toekomst blijft onzeker voor Aston Martin, omdat het bedrijf streeft naar een evenwicht tussen moderne eisen en het behoud van de merkidentiteit. Het succes van de fondsenwerving en de operationele herijking zullen bepalen of deze iconische autofabrikant weer voet aan de grond krijgt en zijn positie in de auto-industrie kan verstevigen.
Vandaag noteert het aandeel voorzichtig in de plus. Na de aankondiging van een omvangrijk financieringsplan ter waarde van 210 miljoen pond en een duidelijke focus op het herstel van operationele stabiliteit, toont de markt weer enig vertrouwen. Deze hernieuwde stijging weerspiegelt hoop bij investeerders dat de strategische heroriëntatie, onder leiding van CEO Adrian Hallmark, samen met de ambitieuze transitie naar elektrische voertuigen, de weg vrijmaakt voor een duurzamer toekomstperspectief voor het merk.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!