Ardense boomkwekers: ‘Ikea verziekt de kerstboommarkt’

De Unie van de Ardense Boomkwekerijen (UAP), al jaren het boegbeeld van de kerstboomkwekers, trekt aan de alarmbel. Winkelketen Ikea haalt de prijzen van kerstbomen te fors naar beneden, klinkt het. Ikea zelf lijkt evenwel niet bereid om het geweer van schouder te veranderen.

‘België is de derde grootste producent van dennenbomen in Europa na Duitsland en Denemarken’, vertelt Jonathan Rigaux voorzitter van UAP in een interview aan Sudpresse. ’85 procent van de Belgische productie is voor export.’

En toch hebben de meeste kwekers de afgelopen twee jaar voor niets gewerkt, omdat ze geen winst kunnen maken zoals bij boeren en melkproducenten wel het geval is, aldus Rigaux. Hij zegt dat de situatie niet houdbaar is tenzij ze de prijzen weer omhoog trekken.

‘Te goedkope kerstbomen’

Die zijn volgens hen gekelderd door grote ketens als Ikea die hun bomen zeer goedkoop aanbieden. Een Nordmann-dennenboom- een populaire soort omdat hij een mooie vorm heeft en zijn naalden niet verliest – staat maar voor 19,99 euro te koop in Ikea. Daarbij krijgt u een waardebon van 15 euro voor uw volgende aankoop.

Ongehoord, vindt Rigaux. ‘Ikea verziekt de Belgische en Franse kerstbomenmarkt en haalt de prijzen fors naar beneden.’ De voorzitter klaagt ook aan dat er maar één van de 64 UAP-kwekerijen aan Ikea levert. ‘De rest komt uit het oosten waar dennenbomen op een volledig industriële manier worden geproduceerd.’

Schaalvergroting

Klopt niet, zegt Ikea-woordvoerster Colombine Nicolay. ‘De bomen die in de Belgische Ikea’s verkocht worden, komen voor 100 procent van Belgische kwekers en leveranciers. De productie van de bomen gebeurt verder in volle grond, in de buitenlucht. Ze zijn minimaal zeven jaar oud voor ze gekapt worden, en maximaal tien.’

Dat de prijs zo laag is, komt door de grote schaal, stelt Nicolay. ‘We geven een faire prijs aan onze leveranciers, maar we kunnen de prijs zo laag houden omdat we op grote schaal aankopen.’

‘We verkopen al vele jaren de kerstbomen aan een zo laag mogelijke prijs’, besluit de woordvoerster. ‘Op die acties zitten onze klanten te wachten. Daarvoor komen ze terug. We zijn niet van plan om ons prijsbeleid te veranderen.’

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20