Apple verwijdert duizenden game-apps uit de Chinese App Store

Apple verwijderde afgelopen weekend meer dan 30.000 mobiele apps, voornamelijk spelletjes, uit zijn Chinese App Store, volgens data van onderzoeksbureau Qimai. Om internetverslaving bij jongeren aan te pakken, en om gevoelige inhoud te reguleren, voert China een streng vergunningsregime voor de game-industrie.

De meeste van de games die verwijderd werden beschikten niet over de correcte vergunning. Sinds 2016 vereist China dat alle mobiele games goedgekeurd worden door een licentiecommissie, voordat ze worden uitgebracht. Een achterpoortje in de App Store van Apple stelde ontwikkelaars in staat om eerst hun apps uit te brengen, en pas achteraf goedkeuring te vragen van regulators.

Zuivering

Apple had ontwikkelaars in februari al gewaarschuwd dat hun iOS-games licenties zouden nodig hebben om in China te kunnen blijven werken. Daarin werd gezegd dat spelletjes zonder vergunning na 31 juli zouden verwijderd worden, volgens een memo die persagentschap Bloomberg kon inkijken.

Apple begon al met het wraken van apps zonder vergunning in juni. In de eerste week van juli intensifieerde de zuivering en werden er 2.500 apps verwijderd. Populaire Games zoals Supercell en Zynga waren onder de gesneuvelden. De Amerikaanse techreus wil voorlopig geen commentaar kwijt over waarom het de regels plots strikt toepast.

Censuur en verslaving

Om de wijdverspreide internetverslaving bij jongeren aan te pakken, heeft de Chinese overheid het beoordelingsproces strenger en trager gemaakt. Dat is de officiële versie, de strenge beoordeling dient ook om de games te censureren. Zo zal je bij het gamen in China nooit de woorden ‘Tibet’ of ‘Taïwan’ tegenkomen. Als een speler dat typt in de groepsschat van een online spel, verschijnt het als een reeks asterisken.

Normaal vaardigt China tussen de 4.000 en de 5.000 vergunningen per jaar uit. Vorig jaar viel het aantal goedkeuringen terug tot 1.570 door aan een vergunningstop van 9 maanden.

Volgens onderzoeksbureau Sensor Tower is China de meest lucratieve markt voor mobiele games ter wereld. In 2019 bedroeg de omzet van Apples App-Store in China 16,4 miljard dollar, voornamelijk door mobiele games.

Meer