Apple stelt privacy-update uit na gemor van Facebook

Apple gaat een update voor iPhones en iPads, waarbij de gebruikers ervoor kunnen kiezen om hun data niet af te staan aan apps, pas in 2021 uitrollen. Daarmee wil het adverteerders tijd geven om zich erop voor te bereiden.

De update zou normaal onderdeel uitmaken van iOS 14, de nieuwste versie van het besturingssysteem van Apple, dat later deze maand uitkomt. Ze geeft mensen met een iPhone of iPad de mogelijkheid om de unieke IDFA (Identifier for Advertisers) niet meer te laten gebruiken door apps.

Dat is zeer tegen de zin van Facebook. Dat maakt met zijn platform Audience Network namelijk constant gebruik van die id om gepersonaliseerde reclame te tonen. Het platform wordt gebruikt door externe adverteerders om er reclame op te ontwikkelen voor verschillende applicaties.

Opdoeken

Facebook vreest dat de update zijn reclameomzet op Apple-producten met de helft zal doen dalen. De socialenetwerksite dreigde er zelfs mee Audience Network op te doeken, omdat het niets meer zou opbrengen.

Daarom besloot Apple die specifieke update uit het pakket te houden en hem pas in 2021 te lanceren. ‘We willen ontwikkelaars de kans geven om de nodige veranderingen uit te voeren en begin volgend jaar komt de mogelijkheid er’, klinkt het in een blogpost. Facebook reageerde nog niet op het uitstel.

Commissie

Los daarvan zijn Apple en Facebook nog in een ander conflict verwikkeld. Onlangs verklaarden een hoop bedrijven de oorlog aan Apple omdat het bedrijf 30 procent commissie krijgt op elke aankoop die binnen een app op zijn platform gebeurt. Onder meer het populaire game Fortnite moest daarom al uit de App Store verdwijnen.

Ook Facebook mengde zich al in de discussie. Het bedrijf laat organisatoren tickets voor evenementen verkopen via zijn app, maar die moeten daar telkens meer voor vragen omdat 30 procent automatisch naar Apple gaat. Daarom had Facebook het idee om een label toe te voegen met de boodschap dat Apple een deel van de inkomsten afroomt. Apple hield die update tegen omdat het ‘irrelevante informatie’ was.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.