Apple verscherpt privacy-regels voor iPhones en iPads, en dat kan Facebook geld kosten

Lichte paniek bij Facebook. Apple maakt het moeilijker om de gegevens van gebruikers te traceren via applicaties, wat zware gevolgen kan hebben voor de inkomsten van het bedrijf van Mark Zuckerberg.

In een blogbericht klaagt Facebook bepaalde aanpassingen aan die Apple wil doorvoeren in zijn nieuwe besturingssysteem iOS 14 voor iPhones en iPads. De iPhone-maker wil voorkomen dat applicaties zonder de expliciete toestemming van de gebruiker zomaar de unieke IDFA (Identifier for Advertisers) kunnen traceren. Onder meer Facebook doet dat al geruime tijd om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden.

Volgens Facebook zal deze verandering een aanzienlijke impact hebben op het Audience Network, dat duizenden ontwikkelaars gebruiken om advertenties te ontwikkelen voor verschillend applicaties. Omdat de inkomsten via iOS met tot wel de helft kunnen dalen, overweegt Facebook om Audience Netwerk stop te zetten voor iPhones en iPads.

‘Nutteloos’

‘Het is geen verandering die we willen doorvoeren, maar de updates van Apple dwingen deze beslissing af. We weten dat het ernstige gevolgen kan hebben voor uitgevers om geld te verdienen via Audience Network op iOS 14. Ondanks onze inspanningen dreigt de tool zo ineffectief te worden dat het niet zinvol is om Audience Network nog langer aan te bieden’, klinkt het.

Het inkomstenverlies dat Facebook zelf dreigt te lijden, is eerder indirect. Voor externe bedrijven die via Facebook gerichte advertenties lanceren, wordt Audience Network een pak minder interessant. Wanneer zij er dan voor kiezen om op een andere manier reclame te maken, kan dat de sociale mediagigant wel in de portefeuille raken.

Het is niet geweten hoeveel het Audience Network precies opbrengt, maar volgens Facebook zien meer dan 1 miljard mensen elke dag minstens één gepersonaliseerde reclame vanuit het Audience Network. Daar zitten voor alle duidelijkheid ook de gebruikers van het Android-besturingssysteem tussen.

Meer