Apple lonkt naar de automarkt, maar topman Toyota waarschuwt: ‘De auto-industrie is niet eenvoudig’

Apple lonkt naar de autosector. Toyota verwelkomt de nieuwe speler, maar waarschuwt bij monde van Akio Toyoda, de CEO van de autoconstructeur, meteen voor de complexiteit van de sector. ‘Wagens produceren is meer dan over de juiste technologie beschikken’, zei hij tijdens een persconferentie.

De techgigant Apple maakt zich op om de autosector te betreden. Vorige maand verscheen het bericht dat Apple contact zou opgenomen hebben met de autoconstructeur Nissan. De techspeler zou volgens de Financial Times toen gevraagd hebben of Nissan eventueel geïnteresseerd zou zijn om samen aan een nieuwe wagen te werken. Die gesprekken zouden toen afgesprongen zijn omwille van uiteenlopende visies. Nissan liet achteraf weten dat het bedrijf momenteel geen gesprekken voert met Apple.

Op zoek naar een partner

Hoe dan ook lijkt de komst van Apple naar de autosector onvermijdelijk. Apple werkt namelijk al jaren aan een eigen elektrische auto onder de codenaam Project Titan. Die auto lijkt volledig zelfrijdend te moeten worden. De gesprekken met Nissan zijn er gekomen omdat Apple zoekt naar een partner die de wagen wil bouwen. Er zouden ook al gesprekken geweest zijn met Hyundai en Kia.

De nakende komst van Apple heeft Toyota ertoe aangezet om de techgigant te waarschuwen over alles wat er komt kijken bij de productie van een wagen. ‘De wagen produceren is één zaak, maar er komt zoveel meer bij kijken’, aldus Toyoda. ‘Als autoconstructeur moet u ten dienste staan van uw klanten gedurende de volledige levensduur van de wagen. Wagens produceren is dus meer dan over de juiste technologie beschikken.’

Ervaring als troef

Andere automerken lijken zich minder zorgen te maken over de komst van Apple. Herbert Diess, CEO van Volkswagen, zei onlangs in een interview met de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung dat de technologiesector niet te vergelijken valt met de autosector. ‘Ik verwacht dan ook niet dat Apple plotsklaps de plak zal zwaaien’, aldus de topman.

Het is overigens niet de eerste keer dat Toyota een nieuwkomer waarschuwt. Tijdens een briefing in november zei Toyoda dat Tesla geen echte producten maakt. De producent van elektrische wagens heeft Toyota vorig jaar voorbijgestreefd als meest waardevolle autofabrikant. ‘Het bedrijf heeft misschien een streepje voor op vlak van marktwaarde, maar Toyota heeft iets wat Tesla niet heeft, namelijk ervaring met het maken van meer dan 100 miljoen wagens’, klonk het toen. (evb)

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.