In de Verenigde Staten legt de gemiddelde burger in het wegverkeer nog altijd negen keer grotere afstanden af dan met het vliegtuig. Dat blijkt uit een rapport van mobiliteitsexpert Sivak Applied Research, gebaseerd op cijfers van vorig jaar.
In het wegverkeer werd volgens de onderzoekers het voorbije jaar in de Verenigde Staten door alle gebruikers – chauffeurs en passagiers opgeteld – in totaal een afstand van 5.162 miljard mijl afgelegd. In de binnenlandse luchtvaart was er daarentegen sprake van 572 miljard mijl.
Passagiers
Sivak berekende dat de vloot personenwagens vorig jaar in de Verenigde Staten een totale afstand van 2.857 miljard mijl heeft afgelegd. “Maar personenwagens hebben daarbij gemiddeld 1,6 inzittenden vervoerd”, verduidelijken de onderzoekers.
“Hierdoor komen de totale afstanden die de Amerikaanse bevolking vorig jaar met een wagen heeft afgelegd, op 4.800 miljard mijl. Daarnaast werden echter ook 339 miljard mijl met bussen en 23 miljard mijl met motorfietsen afgelegd.”
“Wanneer al die cijfers worden opgeteld, lopen de totale afgelegde afstanden in het wegverkeer op tot 5.162 miljard mijl. Met vliegtuigen reisden de Amerikaanse burgers op binnenlandse vluchten in totaal over een afstand van 572 miljard mijl. Dit betekent dat de Amerikaanse bevolking met auto negen keer grotere afstanden aflegt dan met het vliegtuig.”
Elektrisch
Een andere studie door Sivak Applied Research wees echter uit dat de Amerikaanse bevolking door de oplopende brandstofprijzen dit jaar met de auto wellicht beduidend minder afstanden zal afleggen. Vastgesteld werd immers dat de Amerikanen in april dit jaar in totaal 6 procent minder mijlen met de auto hebben gereden dan in dezelfde maand drie jaar geleden, voor de uitbraak van de coronapandemie.
Deze cijfers komen overeen met de resultaten van een studie van de American Automobile Association (AAA), waarbij 59 procent van de Amerikanen toegaf hun rijgedrag en levensstijl te zullen aanpassen wanneer de benzineprijs tot meer dan 4 dollar per gallon zou oplopen.
De onderzoekers merken wel op dat deze problemen relatief weinig impact hebben op de automodellen die de Amerikaanse bevolking wil kopen. “Pickups en grote suv-modellen blijven een grote populariteit genieten”, luidt het. “Ford, Chevrolet en Ram kunnen de vraag naar hun zware wagens nauwelijks bijhouden.”
“Er is echter een uitzondering. De vraag naar elektrische wagens heeft op een jaar tijd nagenoeg een verdubbeling laten optekenen. Door de tekorten in de aanvoer van semiconductoren, kunnen de autofabrikanten die vraag echter niet invullen.”