Ambitieuze samenwerking voor gezondheidszorg tussen Amazon en Warren Buffett geeft er de brui aan

Haven, een joint venture tussen Amazon, de zakenbank JPMorgan en Berkshire Hathaway van de topbelegger Warren Buffett, houdt er eind februari mee op. De 57 werknemers worden verdeeld over de drie bedrijven.

Dat kondigen de drie bedrijven aan in een korte mededeling.

De beslissing komt er drie jaar na de oprichting van het samenwerkingsverband. De ambitie was om de problemen in de Amerikaanse gezondheidszorg – ontzettend hoge en steeds stijgende kosten voor zorgverzekeringen – voor eens en voor altijd op te lossen.

Versnippering

Dat lijkt dus niet gelukt te zijn. Nochtans zaten alle zorgverzekeraars met het koud zweet bij de oprichting. De aandelen van alle grote spelers gingen toen stevig onderuit uit schrik van wat een combinatie van de drie machtige bedrijven kon bewerkstelligen. Maandag maakten diezelfde aandelen de omgekeerde beweging. Ze sloten allemaal meer dan 2 procent hoger.

De faling van het samenwerkingsverband zegt wel wat over de Amerikaanse zorg. Het is ontzettend moeilijk in te breken in het systeem van dokters, verzekeraars, farmabedrijven en tussenpersonen die allemaal hun eigen belangen hebben bij de instandhouding van het huidige beleid. De versnippering kost het land en zijn inwoners 3.500 miljard dollar (2.850 miljard euro) of 10.740 dollar per persoon.

Amazon

Een ander probleem waar Haven op botste is dat elk bedrijf zijn eigen gang ging en zijn eigen projecten voorrang gaf. Dat leidde ertoe dat de joint venture alle kanten op zwalpte, zonder focus. De laatste druppel was de aankondiging van Amazon Care, een project van de techgigant dat eigenlijk exact hetzelfde deed als Haven. JPMorgan en Berkshire Hathaway waren daar niet van gediend.

In haar korte leven zag de groep aan de top een constante stoelendans. Onder andere de operationeel directeur en de technologiebaas gaven er de brui aan, maar in mei hing ook de CEO zijn jas aan de wilgen. Hij werd vervangen door een voormalige topman van de apothekersketen CVS, maar die kon geen potten meer breken.

Magere balans

De balans na drie jaar is mager. Het project ontwikkelde één app voor de werknemers van JPMorgan, maar die sloeg amper aan omdat er geen grote informatiecampagne was uit schrik voor lekken naar journalisten.

De drie bedrijven zullen naar eigen zeggen ‘de inzichten gebruiken en informeel blijven samenwerken om tegemoet te komen aan de noden van hun eigen werknemers’.

Meer