Amazon is snelst groeiende muziekdienst

De streamingdienst Amazon Music Unlimited had eind april dit jaar wereldwijd meer dan 32 miljoen gebruikers. Dat betekende een groei met 70 procent tegenover hetzelfde tijdstip vorig jaar. Dat blijkt uit een rapport van consulent Midia Research. Met die cijfers heeft Amazon de snelstgroeiende dienst voor muziekstreams van de hele wereld. De service heeft echter nog een lange weg voor de boeg.

Marktleider blijft immers Spotify, dat over een periode van een jaar zijn klantenportefeuille met 32 procent tot 100 miljoen abonnees zag toenemen. Bij Apple Music was er sprake van een stijging met 50 procent tot 60 miljoen abonnementen.

Echo

Midia Research schrijft de snelle groei van Amazon Music Unlimited vooral toe aan het succes van de Echo, de smart speaker van het concern. “Ook andere apparaten met de persoonlijke assistent Alexa hebben een bijdrage geleverd,” stippen de onderzoekers aan.

“Deze apparaten kunnen uiteraard ook de content van andere aanbieders van streaming – waaronder ook Spotify – leveren. In vele gevallen zijn op die toestellen standaard echter Amazon-services geïnstalleerd. Pas op een uitdrukkelijk verzoek van de gebruiker zal daarbij naar de content van een andere aanbieder worden overgeschakeld.”

De onderzoekers wijzen er anderzijds op dat Amazon Music Unlimited ook goedkoper is dan zijn rivalen. De service kost 10 dollar per maand. Daarmee is Amazon 50 procent goedkoper dan zijn rivalen. “Voor leden van Amazon Prime daalt die prijs zelfs verder tot 8 dollar per maand. Er is zelfs een supergoedkope formule, die aan de klant slechts 4 dollar per maand kost.”

Ouderen

Het klantenbestand van Amazon Music Limited is ook gevoelig ouder dan de gebruikers van de concurrerende services. Spotify heeft het jongste publiek. Apple situeert zich in een leeftijdscategorie die het midden tussen zijn twee belangrijkste rivalen houdt.

“Wij vechten niet voor dezelfde klanten als alle andere streaming-diensten,” benadrukt Steve Boom, hoofd van Amazon Music. “Indien de sector zijn volledig potentieel wil benutten, mag niet iedereen zich uitsluitend richten tot de leeftijdsgroep tussen vijftien en tweeëntwintig jaar.”

Boom had eerder al te kennen gegeven dat vijfenvijftigplussers in het klantenbestand van Amazon Music Prime een aandeel hadden van 14 procent. Bij Spotify zou dat cijfer tot ongeveer 5 procent terugvallen. Ook bij Apple zou een vergelijkbare verhouding zijn opgetekend.

Over de prestaties van de muziekservices van Google kunnen volgens de onderzoekers weinig uitspraken worden gedaan. Dat aanbod is immers over uiteenlopende formules gespreid.

Amazon zou later dit jaar nog een extra muziekaanbod willen lanceren. Daarbij zou vooral naar een superieur kwaliteitsniveau worden gestreefd.

Meer