Alphabet, het moederbedrijf van Google en YouTube, heeft vorig jaar nagenoeg de helft van de totale wereldwijde online reclamebudgetten toegewezen gekregen. Dat blijkt uit een rapport van het World Advertising Research Center (Warc). De onderzoekers stelden vast dat Alphabet op zijn verschillende platformen voor ongeveer 120 miljard dollar inkomsten uit online reclame boekte. Dat betekende een stijging met 9 procent tegenover het jaar voordien.
Daarmee vertegenwoordigde Alphabet 48,1 procent van alle online reclamebudgetten die vorig jaar wereldwijd werden toegewezen.
Detailhandel
‘Alphabet slaagde er het voorbije jaar in zijn aandeel op de bredere reclamemarkt, die onder invloed van de coronacrisis een moeilijke periode doormaakte, nog verder uit te breiden,’ aldus de onderzoekers. ‘In hun totaal lieten de wereldwijde bestedingen aan online reclame vorig jaar immers een status-quo optekenen. De uitgaven aan offline reclame zouden anderzijds met ongeveer 19,7 procent zijn gedaald.’
Uit het rapport blijkt nog dat de detailhandel het voorbije jaar de grootste bijdrage tot de groei van de online reclame leverde, gevolgd door technologie, media & entertainment en verpakte consumptiegoederen.
De reclame-inkomsten van Google Search liepen het voorbije jaar voor de eerste keer op tot een bedrag van meer dan 100 miljard dollar. Daarmee eiste Google Search op de online reclamemarkt een aandeel van 34,1 procent op. Nochtans had het platform tijdens het tweede kwartaal van dit jaar voor de eerste keer een omzetdaling moeten melden.
De reclame-omzet van het videoplatform YouTube steeg anderzijds met 30,5 procent – de sterkste groei uit zijn geschiedenis – tot 19,8 miljard dollar. Daarmee bereikte het platform een aandeel van 6,5 procent in de wereldwijde online reclamebudgetten. De activiteiten van het Google Netwerk eiste nog eens een marktaandeel van 7,6 procent op.
Streaming
Uit een enquête van bij meer dan duizend marketeers marketeers bleek dat YouTube en Google Search ook dit jaar bij de adverteerders de twee meest populaire online platforms zijn. Meer dan de helft van de ondervraagden gaf aan dit jaar een groter budget aan deze twee kanalen te zullen besteden.
Warc zegt daarbij twee belangrijke groeitrends – streaming en korte video’s – te kunnen identificeren. Daarbij wordt erop gewezen dat het voorbije jaar meer dan een half miljoen kanalen voor de eerste keer een livestream presenteerden, terwijl video’s op het platform YouTube Shorts in totaal 3,5 miljard kijkers per dag registreren.
Ook shoppable video wordt volgens de analisten dit jaar een belangrijk commercieel kanaal.