Alle Tesla-hype ten spijt is het China dat ons slaaf zal maken van hun elektrische voertuigen

In een interview met de Franse krant Les Echos legt Thierry Breton, de Franse Eurocommissaris voor de Interne Markt, nog eens de incoherentie van de EU inzake elektrische voertuigen (EV) bloot. Ondanks een verkoopverbod op brandstofwagens vanaf 2035, raadt Breton Europese autoproducenten nu aan de productie ervan niet stop te zetten.

Waarom is dit belangrijk?

Dat er haken en ogen zitten aan de beslissing van de EU om de verkoop van brandstofwagens vanaf 2035 (luxewagens uitgezonderd) te verbieden is geen geheim. Dat een eurocommissaris nu voorzichtigheid pleit en waarschuwt voor een ‘gigantische disruptie’ van een van Europa’s kernactiviteiten geeft enkel aan hoe lichtzinnig die beslissing werd genomen. Maar het is niet Europa, wel opnieuw China dat de beste troeven in handen heeft.

De essentie

  • Volgens Breton staan er 600.000 jobs op het spel. Dat is het aantal dat binnen de EU dreigt te worden geschrapt bij de overgang van brandstofwagens naar EV’s. Vooral de kmo’s die deel uitmaken van het volledige ecosysteem zullen worden getroffen. 
  • Als alle auto’s elektrisch zijn, zal de EU 20 tot 25 procent meer (koolstofvrije) elektriciteit moeten produceren dan vandaag het geval is.
  • Tenslotte zijn er 7 miljoen laadstations nodig, waar er vandaag 350.000 van zij
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Word abonnee en krijg onmiddellijk onbeperkte toegang tot alle artikels. Nu vanaf € 1,99/maand.

Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20