De Chinese internetgigant Alibaba investeert de komende drie jaar meer dan 28 miljard dollar in zijn cloudafdeling. De strijd met Amazon en Microsoft wordt daarmee intenser.
Momenteel is Alibaba de grootste aanbieder van clouddiensten in China, maar wereldwijd blijven Amazon en Microsoft de koplopers. Alibaba Cloud wordt al langer de gouden gans van het Chinese internetgigant genoemd en volgens de bedrijfstop is het momentum er nu om voluit te gaan. ‘Deze pandemie heeft de algemene economie onder druk gezet, maar leidt ons ertoe om meer nadruk te leggen op de digitale zaak’, klinkt het.
Alibaba investeert daarom 28 miljard dollar in deze divisie. Het budget komt er om te investeren in bijkomende infrastructuur en technologie. Dat is nodig, want de concurrentie komt niet enkel uit de Verenigde Staten. Er liggen stevige kapers op de kust, zoals e-commercerivaal JD.com, zoekmachine Baidu en technologiebedrijf Tencent.
Nog geen winst
Opmerkelijk: terwijl grote concurrent Amazon Web Services in zijn eentje 60 procent van de Amazon-winst aanlevert, maakt Alibaba Cloud vooralsnog geen winst. De verliezen worden wel ieder jaar kleiner, en de positie van het Chinese bedrijf wordt jaar na jaar sterker. Eind 2019 zag de wereldwijde verdeling qua marktaandeel er als volgt uit:
- Amazon (Web Services): 33 procent
- Microsoft (Azure): 8 procent
- Google (Cloud): 8 procent
- IBM (Cloud): 6 procent
- Alibaba (Cloud): 5 procent
- Salesforce: 3 procent
- Oracle (Cloud): 2 procent
- Tencent (Cloud): 2 procent