Adidas breidt zijn duurzame collectie verder uit

De Duitse sportartikelenfabrikant Adidas breidt zijn duurzame portfolio artikelen verder uit. Het bedrijf zet daarbij in op materialen die vervaardigd zijn uit gerecycleerd polyester en plastic afval dat uit het oceaanwater is gerecupereerd. Dat heeft Adidas aangekondigd. Met de introductie van de nieuwe materialen wil Adidas nog dit jaar een portfolio kunnen aanbieden waarvan de helft van het gebruikte polyester van recyclage afkomstig is.

Over vier jaar wil het Duitse concern naar eigen zeggen nog uitsluitend van gerecycleerd polyester gebruik maken.

Oceanen

Adidas werkt voor het initiatief gedeeltelijk samen met zijn partner Parley for the Oceans. Die collaboratie ging vijf jaar geleden van start. Toen begon het Duitse concern met de fabricage van schoenen waarvan de grondstof verzameld was op stranden en andere locaties langs de kusten.

Die productie werd geleidelijk opgedreven. Vorig jaar werd een volume van elf miljoen paar schoenen gemeld. Dit jaar wil Adidas die productie opvoeren tot een niveau tussen vijftien en twintig miljoen paar schoenen.

Producten op basis van plastic uit de oceanen kan bij Adidas worden herkend door het label Primeblue. Daarnaast introduceert het bedrijf ook nog het label Primegreen. Daarbij verwijst Adidas naar polyester dat uit andere bronnen is gerecycleerd.

Het aandeel van dat initiatief blijft in de totale productie van Adidas echter nog altijd bijzonder beperkt. De Duitse groep vervaardigt immers jaarlijks meer dan 400 miljoen paar schoenen.

De Ellen MacArthur Foundation, een organisatie die een economisch model zonder afvalproductie nastreeft, wijst er daarbij op dat minder dan 1 procent van alle textiel voor de vervaardiging van kleding uit recyclage afkomstig is. Dat zou jaarlijks leiden tot een verlies van meer dan 100 miljard dollar aan materialen.

Betaalbaar

Gerecycleerd polyester kost ongeveer 10 procent meer dan het oorspronkelijke materiaal. ‘Het is echter de bedoeling dat die prijs kan worden verlaagd, zodat duurzame producten voor een groter aantal consumenten betaalbaar worden,’ zegt Reuters nog.

‘De modesector heeft een grote ecologische voetafdruk en is dan ook het mikpunt van toenemende milieukritiek. De sector is volgens studies van Oxfam verantwoordelijk voor ongeveer 10 procent van de uitstoot van alle broeikasgassen.’

‘Gerecycleerd polyester heeft echter de mogelijkheid om het gebruik van energie en grondstoffen in de sector drastisch terug te schroeven,’ zegt Anushka Challawala, analyst at Barclays. ‘Sportkleding kan daarin een belangrijke rol vertolken.’

Meer