Activision Blizzard bijt opnieuw in het stof door roofzuchtig gebruik van lootboxen

De gametitaan mag Diablo Immortal wellicht niet uitbrengen in België en Nederland door het gebruik van controversiële lootboxen.

Activision Blizzard lanceerde op 2 juni Diablo Immortal, een mobiele telg in de populaire Diablo-serie. Het spel was eigenlijk altijd een beetje een grap op het internet. Toen de ontwikkelaars in 2018 op BlizzCon, hun jaarlijkse hoogmis, aankondigden dat het spel vooral ontworpen was voor mobiele apparaten, werd dit op boegeroep ontvangen. “Hebben jullie dan geen mobiele telefoons?”, pareerde een ontwikkelaar toen onhandig. “Is dit een 1 aprilgrap die buiten het seizoen valt?”, vroeg een Diablo-fan nog tevergeefs. Beide uitspraken zijn vandaag nog steeds bekende internetmemes.

Deze wrange smaak heeft Activision Blizzard sindsdien altijd achtervolgd. Met de release van Diablo Immortal deze week werd het alleen maar erger. Het spel kreeg verschrikkelijke recensies van hardcore fans, die vooral ontevreden zijn over de manier waarop het beëindigen van levels in het spel beloond wordt door aanbiedingen om geld uit te geven aan lootboxen.

Gokken voor kinderen

Lootboxen zijn feitelijk kluisjes met willekeurige objecten die aangekocht worden met zogenoemde microtransactions, ofwel extreem kleine bedragen die na verloop van tijd serieus oplopen. Lootboxen worden vaak geassocieerd met het aanbrengen een pay to win-mentaliteit in videospellen, in plaats van prioriteit geven aan een gevoel van prestatie. Met andere woorden: een luie manier van videogames maken.

Maar lootboxen worden nog meer geassocieerd met gokken voor kinderen. Deze manier van digitale upgrades en cosmetica in spellen verkopen aan kinderen wordt steeds vaker gezien als een roofzuchtige manier om hen verslaafd te maken aan microtransactions. Het feit dat de videogamesector volledige conferenties houdt over hoe je het best spelers verslaafd maakt door de sluwe introductie van steeds meer lootboxen, zegt genoeg volgens experten.

Het gebruik van lootboxen werd in 2018 verboden in België door de Kansspelcommissie nadat toenmalig minister van Justitie Koen Geens vroeg naar een “grondig onderzoek” over het fenomeen. EA, die lootboxen perfectioneerde in zijn populaire FIFA-reeks, sputterde tegen en meende dat de Belgische overheid onrechtvaardig handelde.

De Belgische autoriteiten hielden echter voet bij stuk en vier jaar later wordt Diablo Immortal geweerd uit het land, wellicht door het gebruik van lootboxen. Ook in Nederland begrijpen de autoriteiten steeds meer dat het inzetten van lootboxen een verdoken manier van gokken voor kinderen is. Diablo Immortal komt er eveneens niet in de digitale rekken van appstores, hoewel lootboxen er sinds vorig jaar technisch gezien niet illegaal meer zijn.

Activision Blizzard komt opnieuw met een excuus op de proppen

Ook deze keer protesteert Activision Blizzard tegen de beslissing van de autoriteiten. Het bedrijf beschuldigt de “huidige operationele omgevingen” van België en Nederland voor het verhinderen van de release van Diablo Immortal, bericht Eurogamer.

Deze verklaring bevestigt niet specifiek dat België en Nederland het spel geband hebben vanwege het gebruik van lootboxen, maar het zou wel erg toevallig zijn, moest dit niet het geval zijn. Het lijkt er dus op dat het beleid rond lootboxen van Activision Blizzard en zijn omstreden CEO Bobby Kotick na de overname van Microsoft nog geen haar veranderd is.

(fjc)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20