De Europese Commissie heeft een plan onthuld om over een periode van zes jaar wereldwijd een bedrag van 300 miljard euro te investeren in infrastructuur, digitale initiatieven en klimaatprojecten. De nieuwe regeling, die de naam ‘Global Gateway’ meekreeg, wil zich bij potentiële partners manifesteren als een beter alternatief voor het Chinese Belt & Road Initiative (BRI).
De regeling wil de Europese toeleveringsketens versterken, de Europese handel stimuleren en klimaatverandering helpen bestrijden. De projecten zullen zich richten op digitalisering, gezondheid, klimaat, energie, vervoer, onderwijs en onderzoek.
Ondoorzichtig
Acht jaar geleden lanceerde China zijn Belt and Road Initiative om de handelsbetrekkingen met de rest van de wereld te versterken. Het Aziatische land heeft sindsdien grote budgetten geïnvesteerd in de ontwikkeling van infrastructuur in tientallen landen over de hele wereld.
Maar functionarissen van de Europese Unie (EU) zeggen dat de financieringsvoorwaarden die door de Chinese regering worden aangeboden vaak ongunstig en ondoorzichtig zijn. Er wordt aan toegevoegd dat aantal armere landen, vooral in Afrika, door een grote schuldopbouw, die vaak met de projecten gepaard gaat, van China afhankelijk worden.
“Landen hebben duidelijk behoefte aan betere en andere aanbiedingen dan het Chinese initiatief heeft te bieden”, lichtte Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, het nieuwe project toe.
Het geld voor de Global Gateway – in de vorm van subsidies, leningen en garanties – komt van instellingen van de EU, overheden van de lidstaten en de Europese financiële wereld.
Onafhankelijkheid
“De EU zal zijn financiering tegen eerlijke en gunstige voorwaarden aanbieden om het risico van een schuldencrisis te beperken”, aldus de Europese Commissie.
“Zonder een behoorlijke transparantie, een goed bestuur en hoge normen kunnen projecten met grote problemen worden geconfronteerd. Dit bedreigt niet alleen de groei en lokale gemeenschappen maar creëert uiteindelijk ook afhankelijkheden, waardoor het beslissingsvermogen van de betrokken landen dreigt te worden aangetast.”
De Europese Commissie zei nog dat de Global Gateway gericht zou zijn op het smeden van banden met andere landen, zonder echter afhankelijkheid te creëren.
“Het project zal zich richten op de realisatie van fysieke infrastructuur – zoals glasvezelkabels, duurzame corridors voor transport en elektriciteit – om de netwerken van de partners te versterken”, luidt het daarbij.
“Door andere landen te helpen, zal de EU ook zijn eigen belangen behartigen en zijn toeleveringsketens – waarvan de kwetsbaarheid tijdens de pandemie duidelijk werd – versterken.”
(lb)