Europa en India bouwen aan concurrent voor Chinese Belt & Road Initiative

De Europese Unie en India zijn gesprekken opgestart om over de hele wereld gezamenlijke infrastructuurprojecten op te zetten. Het initiatief is een tegenzet die de wereldwijde impact van het Chinese Belt & Road Initiative (BRI) zou moeten helpen indammen.

De Europees-Indiase collaboratie zou daarbij aan potentiële partners betere juridische waarborgen bieden en minder zware schuldvoorwaarden opleggen dan een samenwerking met China zou inhouden.

Inclusief platform

Er zou vooral worden gewerkt met projecten in onder meer energie en transport, maar ook digitale infrastructuur. India en de Europese Unie zouden het plan tijdens een virtuele top de eerste helft van volgende maand willen voorstellen.

‘De Europese Unie heeft eerder plannen uitgestippeld om tientallen miljarden euro te investeren om de banden met de Aziatische markt te versterken’, aldus de Britse zakenkrant Financial Times. ‘Ook India heeft al langer van een aanzienlijke financiering voor internationale projecten gewag gemaakt.’

Volgens sommige diplomaten zou echter nu het besef zijn gegroeid dat de inspanningen moeten worden opgedreven om de groeiende invloed van China in de wereld te beperken. Woordvoerders van de Europese Unie bevestigen de plannen voor een samenwerking met India, maar maken gewag van een inclusief platform dat ook voor andere partners open staat en niet tegen enig andere natie of regio is gericht.

Verdere afspraken over de voorwaarden en de beschikbare budgetten moeten nog worden gemaakt. Wel zou vooral gemikt worden op projecten in Europa, Afrika of Azië. Zowel initiatieven uit de publieke als private sector zouden voor investeringen in aanmerking kunnen komen.

Terugslag

‘Een Europees-Indiase samenwerking kan mogelijk een omgeving creëren voor een globalisering op basis van een partnerschap dat aantrekkelijker zou zijn dan wat China heeft te bieden’, betoogde een Europees diplomaat tegenover de Financial Times. ‘De Europese Unie en haar bondgenoten hebben een gemeenschappelijk belang bij de presentatie van een alternatief voor het Belt & Road Initiative, dat anders dominant dreigt te worden.’

Het Belt & Road Initiative, acht jaar geleden door de Chinese president Xi Jinping gelanceerd, heeft in het buitenland heel wat onrust gewekt. Het Chinese project mikte op de aanleg van wegen, spoorwegen, bruggen en havens in andere landen.

Daardoor zou China immers mogelijk zijn invloed in de rest van de wereld nog verder kunnen uitbreiden. Het Chinese programma werd onderschreven door meer dan honderdvijftig staten en internationale organisaties. Dat geldt ook voor meer dan de helft van de lidstaten van de Europese Unie.

‘De Chinese initiatieven hebben echter ook met een aanzienlijke terugslag te maken gehad’, voert de Financial Times aan. ‘Vele projecten zouden immers belangrijke milieuschade veroorzaken. Bovendien zorgen de dure infrastructuurwerken ervoor dat de schulden van de partners tegenover China verder oplopen. Er dreigen dan ook zware boetes wanneer die schulden niet kunnen worden terugbetaald.’

De Europese Unie startte twee jaar geleden een gelijkaardig partnership met Japan. Ook in de Verenigde Staten streeft president Joe Biden naar allianties van democratische landen om de groeiende macht van China af te remmen.

Meer