De Duitse autofabrikant Mercedes-Benz zal voor de installatie van batterijen in de kleinere modellen van zijn vloot elektrische wagens overschakelen naar goedkopere, maar minder krachtige exemplaren. Op die manier kan worden voorkomen dat de oplopende prijzen van een aantal metalen het assortiment instapmodellen van de Duitse constructeur duurder zouden maken. Dat heeft Ola Källenius, CEO van Mercedes-Benz, gezegd.
Källenius benadrukte daarbij van overtuigd te zijn dat de klanten van deze kleinere modellen bereid zullen zijn om in ruil voor een betaalbare prijs een kortere actieradius te aanvaarden.
Kostenbesparing
Ola Källenius wierp op dat Mercedes-Benz voor de volgende generatie modellen die tegen het midden van dit decennium zullen worden gelanceerd, een beroep zal doen op lithium-ijzer-fosfaatbatterijen.
“Deze oplossing vermijdt volgens Källenius de inzet van duurdere batterijen, op basis van nikkel, die in de modellen uit de hogere prijsklasse worden gebruikt”, merkt het persbureau Bloomberg op.
“Hij zegt ervan overtuigd te zijn dat vele klanten geen nood hebben aan de krachtiger batterijen die een grotere actieradius zouden kunnen garanderen. Een belangrijk aantal elektrische wagens wordt immers nagenoeg uitsluitend in een stedelijke omgeving ingezet.”
Bloomberg merkt nog op dat Mercedes-Benz dit decennium meer dan 40 miljard euro wil investeren in de transformatie naar een elektrisch productgamma. Vanaf midden dit decennium wil de Duitse constructeur daarbij drie volledige platformen inschakelen voor de bouw van elektrische wagens.
Bovendien koestert het bedrijf plannen om met een aantal partners wereldwijd acht productiesites voor de fabricage van batterijen op te zetten.
Beperkte leveringen
De autosector vertrouwt grotendeels op lithium-ionbatterijen, die de inzet van nikkel en kobalt vergen, om de prestaties van de elektrische wagens te verbeteren. Bij beide materialen moet echter met beperkte leveringen en dus een hogere kost rekening worden gehouden.
Bovendien leidt het gebruik van nikkel ook tot een groter brandgevaar. Dat risico betekent voor de fabrikanten van elektrische wagens een grote uitdaging. De sector investeert miljarden euro om een oplossing voor deze problemen te vinden.
Bij Tesla had topman Elon Musk recent eveneens al aangekondigd voor de modellen uit de goedkopere prijsklasse op het gebruik van lithium-ijzerfosfaatbatterijen te zullen overschakelen.
“Tesla maakt in China al gebruik van dit soort batterijen, geleverd door het bedrijf Contemporary Amperex Technology (CATL)”, voert Bloomberg aan. “Ook Mercedes-Benz heeft met CATL al langer een samenwerking. Het Chinese bedrijf levert de batterijen, gebaseerd op nikkel, die in de Mercedes EQS worden ingebouwd.”
“Mercedes-Benz en CATL hebben nu echter ook voor de levering van lithium-ijzerfosfaatbatterijen een overeenkomst gesloten. Daarbij zal gebruik gemaakt worden van een technologie die het mogelijk maakt op het gewicht en de kosten van de batterijen te besparen.”
(lb)