Chiptekort bij autobouwers sijpelt straks ook door naar de tweedehandsmarkt

Het relatief beperkte aantal nieuwe auto’s dat de voorbije anderhalf jaar is geproduceerd, zal de volgende periode waarschijnlijk een aanzienlijke impact hebben op de tweedehandsmarkt. Daarvoor hebben enkele experts in een gesprek met het platform Automotive News gewaarschuwd. Het kan volgens hen meer dan twee jaar duren vooraleer de verkoop van tweedehandswagens opnieuw naar zijn vroegere patroon zal terugkeren.

Maar ook dan nog zullen de lage productiecijfers van vorig jaar en dit jaar – maar misschien zelfs ook nog daarna – volgens de experts hun tol blijven eisen.

Recente modellen

De coronacrisis en de tekorten aan computerchips hebben de productie van de wereldwijde autosector zwaar onder druk gezet. Fabrieken moesten tijdelijk worden gesloten, terwijl de productie diende te worden teruggeschroefd of onderbroken. Dit zal zich volgens de experts de volgende jaren op de tweedehandsmarkt laten voelen.

“Het tekort aan tweedehands exemplaren van de jongste modellen zal nog jaren de occasiemarkt blijven beïnvloeden”, meent Dale Pollak, analist bij Cox Automotive. “Niemand zal daaraan iets kunnen verhelpen. Het is onmogelijk om van de ene op de andere dag occasiewagens van het jongste model op de markt te brengen.”

“Deze wagens moeten immers in eerste instantie worden gebouwd en vervolgens worden verkocht en worden gebruikt. Pas nadien kunnen ze op de occasiemarkt verschijnen.”

“Wanneer de productie van nieuwe wagens naar een normaal niveau terugkeert, zullen de dealers door de fabrikanten geleidelijk aan kunnen worden bevoorraad”, stipt Pollak aan. “Vervolgens moeten de verkopers consumenten lokken om die nieuwe voorraden aan de man te kunnen brengen.”

“Wanneer dat proces goed en wel op gang is gekomen, zal het echter nog minstens zes tot achttien maanden duren vooraleer de eerste exemplaren van deze vloot op de occasiemarkt zullen worden aangeboden.”

Cox Automotive raamt dat tijdens de maand augustus 1,4 miljoen wagens minder zijn gebouwd dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Tegenover de maand augustus twee jaar geleden zou dat verschil zelfs tot meer dan 2,5 miljoen exemplaren oplopen.

Leasewagens

David Paris, marktanalist bij consulent JD Power, benadrukt eveneens dat de volgende periode op de tweedehandsmarkt nagenoeg geen spoor zal zijn terug te vinden van wagens met een leeftijd van twaalf tot achttien maanden.

“Die leeftijdsgroep vormt voor de verkopers van tweedehandswagens een belangrijk marktsegment”, merkt hij op. “Deze auto’s betekenen voor deze bedrijven immers het belangrijkste uithangbord, dat vaak onder de vorm van gecertificeerde tweedehandsvoertuigen aan de man kan worden gebracht.”

JP Power raamt dat het aanbod van wagens met een leeftijd van ongeveer twaalf maanden op de occasiemarkt dit jaar al met 40 procent is gedaald. Wanneer er toch een exemplaar kan worden gevonden, moet volgens de analisten bovendien met een beduidend hogere prijs rekening worden gehouden.

“Daarnaast zal men moeten vaststellen dat er minder leasewagens naar de dealers terugkeren”, werpt Paris nog op. “Het aanbod tweedehandswagens wordt de volgende twee tot drie jaar dan ook een groot probleem.” 

JD Power voorspelt dat het aanbod aan occasiewagens de volgende twee jaar zal afnemen. Dan zal volgens de consulent een dieptepunt zijn bereikt en zal de markt zich stilaan herstellen, om zich over drie jaar ongeveer te normaliseren.

(NS)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.