Niet de elektrische auto, maar wel de autonome wagen zal binnen de autosector tot een fundamentele verschuiving leiden. Dat heeft Herbert Diess, topman van de Volkswagen Group, gezegd ter gelegenheid van de opening van de Automobilmesse München. Volgens hem wordt de intrede van de autonome wagen mogelijk de grootste vernieuwing in de geschiedenis van de industrie.
“In vergelijking met de introductie van de autonome wagens was de overstap naar geëlektrificeerde auto’s relatief eenvoudig”, betoogde Diess. “Software en autonoom rijden zullen in de sector voor een echte revolutie zorgen.”
Argo
Herbert Diess wil dat Volkswagen onder zijn leiding een grotere verkoper van elektrische wagens zou worden dan Tesla. Tegen het midden van dit decennium moet de VW Group volgens hem de grootste verkoper van elektrische voertuigen ter wereld zijn geworden.
Daarnaast richt Diess zich echter ook op de ontwikkeling van softwarediensten voor autonome wagens, die hij als een pijler van de toekomstige activiteiten van de Duitse autofabrikant beschouwt. In dat kader nam Volkswagen eerder al het softwarebedrijf Argo AI over. Die onderneming heeft ook Ford als partner.
Volkswagen verwacht tegen het einde van dit decennium 1,2 biljoen euro aan software-gerelateerde verkopen in de autosector. Dit zou ongeveer een kwart van de wereldwijde mobiliteitsmarkt vertegenwoordigen. Verwacht wordt dat die sector over die periode een omzetverdubbeling tot 5 biljoen euro zal kennen.
“Tegen het einde van dit decennium zal nog ongeveer 85 procent van onze activiteit uit traditionele diensten – zoals de verkoop of verhuur van wagens – bestaan”, meent Diess. “Mobility-as-a-service en andere digitale aanbiedingen zullen op dat ogenblik een aandeel van 15 procent hebben uitgebouwd. Maar deze mobiliteitsdiensten zullen wel een snellere groei laten optekenen dan de andere activiteiten.”
Testmodel
Volkswagen presenteert op de Automobilmesse München met de ID Buzz AD1 een testversie van zijn nieuwe autonome mobiliteit. Het voertuig is een zelfrijdende versie van de elektrische minivan ID Buzz en gebruikt technologie die door Argo momenteel al in zes steden in de Verenigde Staten wordt uitgeprobeerd.
De wagen is uitgerust met sensoren, camerasystemen en een laserscanner, die een gebied rond de auto binnen een straal van 400 meter op hindernissen en mogelijke gevaren moet scannen.
Volkswagen hoopt een productieversie van de technologie over vier jaar in commerciële mobiliteitsdiensten zoals autodelen zijn intrede te kunnen laten maken.
Traditionele autofabrikanten en technologiebedrijven hebben het voorbije decennium al miljarden dollars geïnvesteerd in de uitbouw van een markt voor autonome voertuigen. Tot nu toe blijven deze robocars echter grotendeels toekomstmuziek, vooral vanwege technische en regelgevende hindernissen, die nog altijd een voortdurende menselijke aanwezigheid vereisen.
(am)