Groene transitie in China: Bitcoin-miners verdreven voor… elektrische wagens

De energie die onbenut is na de verdrijving van Bitcoin-miners moet de elektrische transitie van ’s werelds grootste automarkt voortstuwen. Zo hoopt Peking zijn klimaatdoelstellingen te halen.

Dus dit was de verborgen agenda van Peking? Het lijkt haast het perfecte scenario, schrijft het Hongkongse medium South China Morning Post (SCMP). Het verbod van de Chinese regering op energieslurpende Bitcoin-miners heeft de crypto-industrie in ballingschap gedreven. Nu blijft echter die waterkrachtcentrale-energie waarvan geslurpt werd, onbenut.

Dit is een ideale piste voor de invoering van elektrische auto’s. Er zou genoeg energie beschikbaar komen om een jaar lang 10 miljoen Tesla Model 3’s één keer per week op te laden, berekent de SCMP. Dat is 50 terawattuur.

Het vinden van een dergelijke overcapaciteit om nieuwe mobiliteit te ondersteunen zou China moeten helpen in zijn streven naar koolstofneutraliteit. De grootste automarkt ter wereld zou tegen 2030 drie van de vijf voertuigen op niet-fossiele brandstoffen kunnen laten rijden, volgens de recentste prognoses van UBS. Terwijl de doelstelling voor de elektrificatie van het Amerikaanse wagenpark is vastgesteld op 50 procent.

Grote aankondigingen

De beleidsmakers zullen nog moeten zorgen voor een bredere spreiding van oplaadfaciliteiten over het land, aangezien de infrastructuur in plattelandsgebieden ontoereikend blijft.

De provincie Guizhou, een bergachtig gebied in het zuiden van China waar veel mijnen voor cryptomunten zijn gevestigd, was de eerste die met de transformatie begon. Lokale overheden hebben plannen aangekondigd om dit jaar ten minste 4.500 oplaadpunten voor elektrische voertuigen te bouwen.

Geïnspireerd door deze politieke beloften zijn Chinese energiefabrikanten van plan meer betrokken te raken bij autoaccu’s en oplaadstations. Op dit gebied zijn zware initiële investeringen vereist en de terugbetalingsplannen lopen over lange perioden.

Grote vertraging

Binnen de cryptoscene heeft China een pioniersrol gespeeld bij de ontwikkeling van miningactiviteiten. De Bitcoinindustrie aldaar had sterk geprofiteerd van goedkoop stroomoverschot, voordat zij in maart jl. gedwongen werd haar deuren te sluiten.

Toen de autonome regio Binnen-Mongolië als eerste de industrie de toegang tot elektriciteit ontzegde, richtte deze zich niet alleen op de cryptosector, maar op alle bedrijven die grote hoeveelheden energie verbruikten, zoals de staal-, cokes- en methanolproductie.

Van de 30 regio’s op het vasteland die door Peking onder de loep worden genomen, was Binnen-Mongolië de enige die er niet in slaagde de doelstellingen inzake energie-efficiëntie te halen. De woede van de centrale regering werd hierdoor opgewekt.

Hoewel China’s hardvochtige optreden niets nieuws was, hebben de aankondigingen van de supermacht een paar maanden geleden hun tol geëist op de cryptomarkt. De koersen van Bitcoin en altcoins hebben een tijdlang gesputterd.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.