“Waar blijft de Europese Unie?”, was te horen bij de recente ruimteavonturen van Blue Origin, Virgin Galactic en SpaceX. Het antwoord zou wel eens uit München kunnen komen.
Isar Aerospace, een jong bedrijf uit München dat raketten en lanceerplatformen ontwikkelt voor het vervoeren van kleine satellieten, kondigt aan 62 miljoen euro vers geld te hebben opgehaald bij investeerders. Daarbij valt een naam meteen op: Porsche, dat “een laag eencijferig belang” neemt in het bedrijf.
Isar gaat als privébedrijf de concurrentie aan met SpaceX van Elon Musk, maar ook met Arianespace van het Europese ruimteagentschap ESA. Volgens Porsche is Isar, dat ontstaan is uit de universiteit van München, goedgeplaatst om de leidende Europese speler te worden voor transportraketten.
“Als investeerder met een focus op mobiliteit en industriële technologie zijn we ervan overtuigd dat kostenefficiënte en flexibele toegang tot de ruimte innovatie mogelijk zal maken in veel industriële sectoren”, zegt Porsche in een mededeling.
Andere deelnemers aan de kapitaalronde zijn HV Capital, de bank Lombard Odier en enkele durfkapitaalfondsen die eerder al aandeelhouder waren. Met een totale oorlogskas van 150 miljoen euro noemt Isar zich “de best gefinancierde ruimte start-up van de Europese Unie”.
Andøya Space
Isar hoopt volgend jaar in een testvlucht voor het eerst met zijn raket Spectrum een satelliet in de ruimte te brengen. De raket zal niet vanuit Duitsland vertrekken, maar wordt vanop het platform Andøya Space in Noorwegen gelanceerd.
De kostenefficiëntie waar Porsche op alludeerde, wordt het belangrijkste verkoopargument van de Duitse satellietvervoerder. Door het productieproces van de raketten grotendeels te automatiseren, hoopt Isar als een prijsbreker op de markt te verschijnen.
Het bedrijf verwacht een grote vraag naar kleine satellieten, omdat autobouwers en andere bedrijven in het komende tijdperk van het Internet of Things (IoT) met hun klanten geconnecteerd willen blijven en data willen verzamelen. Een andere mogelijke markt is de landbouwsector, dat via kleine satellieten de klimaatverandering in de gaten kan houden.
Geopolitiek
Costichter Daniel Metzler beklemtoont ook de geopolitieke kant van de zaak en wijst op de “volledig Europese aanpak” van zijn bedrijf. Noorwegen mag dan al geen lid zijn van de Europese Unie, het land behoort wel tot de NAVO.
“Een divers ecosysteem in de ruimte is belangrijk voor de Europese soevereiniteit”, zegt Isar.