Een jaar na haar Belgische lancering kondigt de Nederlandse beleggersapp Bux aan ruim 65.000 klanten in ons land te tellen.
De kaap van 30.000 werd rond de jaarwisseling overschreden, wat betekent dat het aantal Belgische beleggers bij Bux zowat verdubbeld is in een half jaar tijd. De mobiele broker zegt op dit moment een enorme internationale groei door te maken. Het bedrijf lanceerde zijn sterproduct Bux Zero in september 2019 in Nederland en is sindsdien in 2020 succesvol uitgebreid naar de Duitse, Oostenrijkse, Franse en Belgische markt. In juni van dit jaar werd ook Ierland aan dat rijtje toegevoegd.
Bux behoort tot de hippe beleggingsapps, met het Amerikaanse Robinhood als meest geruchtmakende, die beleggen sexy willen maken door sommige transacties gratis te maken. De app-ervaring met hippe kleuren, veel uitlegfilmpjes en een eigen community sluit aan bij de digitale leefwereld van jongeren. Stichter Nick Bortot (ex-Binck Bank) mikt vooral op Europese twintigers en dertigers die hun eerste stappen op de beurs willen zetten.
Beleggen met smartphone
De Chinese techreus Tencent, vooral bekend van de alles-in-één-app WeChat, werd recentelijk een aandeelhouder van het Nederlandse beleggingsplatform. Het duidt er wellicht op dat de smartphone wereldwijd een almaar belangrijkere rol gaat spelen bij beleggen. De strijd om de Belgische “mobile” belegger gaat hard. Belfius lanceerde eerder deze maand nog zijn eigen online beleggersplatform Re=Bel, dat ingepast wordt in de smartphone-app van de bank.
(mah)
Lees ook: Stichter Bux: “Gamestop is les voor nieuwe beleggers én voor beurs-apps”