Ook de Formule 1 stapt het tijdperk van de cryptovaluta binnen. Er is immers een commerciële overeenkomst gesloten met Crypto.com, een platform dat gebruikers toelaat om cryptomunten te kopen en verkopen. Daarbij zal Crypto.com voortaan als sponsor bij de competitie betrokken worden.
Het contract heeft een looptijd van vijf jaar. Financiële details over de overeenkomst werden niet meegedeeld, maar volgens waarnemers is er sprake van een bedrag van meer dan 100 miljoen dollar.
Spa-Francorchamps
De samenwerking tussen de Formule 1 en Crypto.com gaat half juli van start, ter gelegenheid van de Grote Prijs van Engeland op het circuit van Silverstone. Door de overeenkomst krijgt Crypto.com een merkaanwezigheid in de races en andere evenementen die in het kader van de Formule 1 worden georganiseerd.
Dat geldt onder meer ook voor het nieuwe onderdeel Sprint, een format dat bij een aantal gelegenheden wordt opgezet als kwalificatie voor de race op zondag. Sprint, een wedstrijd over een afstand van 100 kilometer, zal dit jaar nog bij drie races op zaterdag worden gebruikt om de startposities van de wagens op zondag te bepalen.
Ook langsheen het circuit zal reclameruimte aan Crypto.com ter beschikking worden gesteld.
Ter gelegenheid van de Grote Prijs van België op het circuit van Spa-Francorchamps in augustus zal Crypto.com ook een nieuw award lanceren. Meer details over dat initiatief zullen later bekend worden gemaakt.
Vast staat al wel dat Cryto.com als vaste partner van de Formule 1 zal optreden rond activiteiten die met Non-Fungible Tokens (NFT) hebben te maken.
Naamsbekendheid
‘De Formule 1 zal de expertise van Crypto.com gebruiken om de wereld van de cryptomunten te verkennen”, benadrukte Ben Pincus, directeur commerciële partnerships bij Formula One. “Dit is een gebied waarin wij bijzonder geïnteresseerd zijn.”
Voor Crypto.com betekent de samenwerking met een bekend product zoals de Formule 1 een unieke gelegenheid om zijn naamsbekendheid op internationaal niveau verder uit te bouwen. Kris Marszalek, topman van Crypto.com, zegt de Formule 1 als een uitgelezen partner in de innovatieve wereld te beschouwen.
Crypto.com zegt op zijn platform meer dan 10 miljoen gebruikers te hebben. Het bedrijf heeft een applicatie beschikbaar voor apparaten van zowel Apple als Android.
Crypto.com, dat zijn inkomsten uit vergoedingen voor transactiekosten haalt, is al langer in de sportsponsoring actief. Het bedrijf is onder meer al sponsor van het raceteam Aston Martin, dat zelf eveneens in de Formule 1 aantreedt.
Daarnaast is Crypto.com als sponsor tevens betrokken bij het Canadese ijshockeyteam Montreal Canadiens. In mei sponsorde het bedrijf ook al de finale van de Coppa Italia, de bekercompetitie in het Italiaanse professionele voetbal.
(jvdh)