De Italiaanse autobouwer Ferrari en het Amerikaanse technologiebedrijf Amazon zijn een samenwerking gestart. Daarbij zal de autocontructeur een beroep doen op Amazon Web Services (AWS) voor onder meer de cloudopslag van data en de ondersteuning van machine learning van kunstmatige intelligentie. Dat heeft Amazon Web Services aangekondigd.
De samenwerking krijgt een technische, maar ook een commerciële pijler. Financiële details over de overeenkomst werden niet vrijgegeven. Wel krijgt het logo van Amazon Web Services een plaats op de racewagens van Ferrari.
Innovatie
“De samenwerking moet het innovatietempo van de hele organisatie van Ferrari versnellen”, voeren woordvoerders van AWS aan. “Onder meer de Scuderia Ferrari, de racedivisie van de Italiaanse constructeur, moet van de technologische ondersteuning kunnen profiteren. Maar dat geldt ook voor de bouw van de modellen voor de particuliere markt.”
“De overeenkomst zal Ferrari helpen om het ontwerp en het testen van zijn auto’s te stroomlijnen”, verduidelijken de woordvoerders. “De technologie moet ontwikkelaars en dataspecialisten helpen bij de uitbouw van modellen voor machine learning.”
“Dit moet Ferrari de kans bieden bij het ontwerp een dieper inzicht te verwerven in de manier waarop de auto’s en hun onderdelen onder reële omstandigheden presteren. Ferrari zal daarbij een platform uitbouwen dat honderden petabytes aan data kan verzamelen, categoriseren en verwerken.”
Rijgedrag
“De technologie zal het mogelijk maken om onderzoek te verrichten naar factoren die van invloed zijn op de prestaties van de auto en het rijgedrag van de bestuurder”, wordt er nog opgemerkt. “Daarbij zullen onder meer analyses kunnen worden gemaakt van de motortemperatuur die bij verschillende snelheidsniveaus wordt ontwikkeld, maar ook van de trillingspatronen die de wagens op verschillende soorten ondergrond of met een diverse belasting van de ophanging.”
“Deze factoren hebben op het gedrag van het voertuig – zoals op de openbare weg als op het circuit – een aanzienlijke invloed. De technologie laat Ferrari dan ook toe aan zijn chauffeurs een rijervaring te bieden die een superieure beleving garandeert, maar ook een gunstige impact heeft op veiligheid en betrouwbaarheid.”
Ferrari wijst erop dat de samenwerking niet alleen een technologische basis heeft, maar ook commercieel zal worden toegepast. “Het platform zal Ferrari toelaten om het engagement met de fans te versterken”, luidt het. “Onder meer zal de fan een beter inzicht krijgen in het dagelijkse leven van het raceteam en zijn piloten. Hij zal daarbij toegang krijgen tot exclusieve content en interactieve toepassingen.”
(tb)