Privacyactivist wil cookies-banner overbodig maken

De Europese gegevensbeschermingsorganisatie Noyb van de Oostenrijkse privacyactivist Max Schrems (foto) heeft samen met de Economische Universiteit Wenen een systeem bedacht dat komaf maakt met de vervelende cookies-banners op websites.

Met een automatisch signaal van de browser zouden gebruikers kunnen aangeven welke cookies ze willen aanvaarden en welke niet.

Uitzonderingslijst

Cookies maken internetgebruikers identificeerbaar en volgbaar, zodat adverteerders gerichte advertenties kunnen laten zien op basis van hun surfgedrag. Internetgebruikers zouden met het nieuwe systeem specifieke toestemmingen kunnen instellen voor bepaalde websites. Wie bijvoorbeeld kwaliteitsjournalistiek wil steunen, zou in één klik een groep sites op een uitzonderingslijst kunnen zetten.

De onderzoekers hebben al een plug-in gemaakt voor de Firefox-browser en er is er ook een in de maak voor Chrome. Maar om de technologie te doen slagen, moeten uiteraard ook websiteaanbieders eraan willen meewerken.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.