Google neemt cookies van adverteerders af

Alphabet zal binnen de komende twee jaar de software achter cookies herdenken. Dat is een courante trackingmethode voor adverteerders.

Adverteerders zullen op Chrome niet langer cookies kunnen planten op websites die zij niet onderhouden. Dat zegt Alphabet, het moederbedrijf van Google en Chrome, op zijn bedrijfsblog.

Het nieuwe beleid wordt binnen de twee jaar uitgerold. Cookies zijn kleine stukjes software die gebruikersgedrag ’tracken’ en zo advertenties gericht naar consumenten sturen. Geen cookies betekent dus een hele ommezwaai in online advertentiestrategieën.

Chrome grootste browser

Apple rolde in 2017 een vergelijkbaar beleid uit op de browser Safari. Het marktaandeel van Chrome is globaal echter drie keer groter dan dat van Safari. Dat zegt trackingbedrijf Statcounter.

De advertentie-industrie is al enkele maanden op de hoogte van de intenties van Google. Financiële analisten zien weinig impact op Googles eigen advertenties omdat het bedrijf op veel andere manieren informatie over zijn gebruikers verzamelt.

Cookies worden ook gebruikt om bijvoorbeeld een paswoord voor een website te onthouden. In principe komen die diensten niet in het gedrang.

Cookies

Gebruikers en regulatoren stellen al even vragen bij cookies. Vooral de impact op de privacy is een belangrijke vraag. De laatste drie jaar zijn veel grote techbedrijven dan ook actief bezig met de transparantie te verbeteren. Dat is dan ook het grote probleem met advertentiecookies: vaak is het niet duidelijk wie uw gegevens in handen heeft.

Google heeft gezegd dat de nieuwe restricties niet in voege zullen gaan tot er alternatieven beschikbaar zijn. Elke grote verandering van Chrome vraagt namelijk ook significante investeringen van websitebeheerders. Wat de impact op de advertentieprijzen zal zijn, nu er minder data beschikbaar zullen zijn, is de volgende grote vraag.

Meer