Alcoholische dranken verwachten sterke groei in hogere prijscategorieën

De wereldwijde verkoop van alcoholische dranken zal dit jaar wellicht een groei met 2,9 procent laten optekenen. Daarmee herstelt de sector van de negatieve impact van de coronapandemie. Over twee jaar zal de consumptie opnieuw zijn opgeklommen tot het niveau dat voor de uitbraak van de coronacrisis werd opgetekend.

Dat blijkt uit een rapport van analist International Wine & Spirit Research (IWSR). Tot het midden van dit decennium wordt een gemiddelde groei met 1,5 procent per jaar in het vooruitzicht gesteld.

Onder de invloed van de coronapandemie kende de verkoop van alcoholische dranken vorig jaar een wereldwijde inkrimping met 6,2 procent. ‘De horeca werd met verplichte sluitingen en andere beperkingen geconfronteerd’, verduidelijkt onderzoeksleider Mark Meek, chief executive van IWSR Drinks Market Analysis.

Minder zwaar

‘Deze daling was de sector weliswaar ongekend, maar uiteindelijk bleek de impact minder zwaar dan oorspronkelijk was voorspeld’, voert Meek aan. ‘Dat was vooral te danken aan een versnelling van de online handel en een sterke thuisconsumptie.’

‘Een aantal aankomende trends werden tijdens de pandemie nog verder duidelijk’, merkt Meek op. ‘Ook de volgende jaren zal de industrie de invloed van deze factoren ongetwijfeld verder blijven voelen.’ De onderzoeker verwijst daarbij ook naar een sterkere interesse in de hogere marktsegmenten, een neiging tot matig gebruik en grotere nadruk op gebruiksgemak.

Meek merkt daarbij op dat sommige delen van de bevolking onder invloed van de coronapandemie, die de bestedingsmogelijkheden sterk heeft beperkt, inmiddels op een groter consumptiebudget kunnen terugvallen dan voor de uitbraak van het virus.

‘Een deel van dat budget zal aan alcoholische dranken worden uitgegeven’, weet de analist. ‘Dat zal zich onder meer uiten in een grotere interesse voor de hogere prijscategorieën. In die sector mag tijdens de eerste helft van dit decennium een volumegroei met 25,6 procent worden verwacht. In de lagere prijsklassen zal de volumegroei tijdens diezelfde periode wellicht tot 0,8 procent beperkt blijven.’

Tequila

De onderzoekers analiseerden ook enkele specifieke drankencategorieën. ‘Bier verloor vorig jaar wereldwijd 7,1 procent aan volume’, merken ze op. ‘Maar de categorie zal dit jaar naar verwachting met 2,5 procent groeien. In de eerste helft van dit decennium wordt in totaal een gemiddelde groei van 1,2 procent per jaar verwacht.

Geraamd wordt dat negen van de tien grootste biermarkten van de wereld daarbij een groei zullen registreren. De uitzondering is de Verenigde Staten, waar de kant-en-klare dranken voor een grote concurrentie zullen zorgen.

De verkoop van whisky viel vorig jaar wereldwijd met 10,7 procent terug. Dit jaar wordt echter een herstel met 5,5 procent verwacht. Voor de eerste helft van dit decennium wordt een gemiddelde groei met 4,2 procent per jaar verwacht.

De onderzoekers merkten verder op dat tequila inmiddels populairder is geworden dan rum. ‘De wereldwijde tequilaverkoop liep vorig jaar met 9,6 procent op’, luidt het. ‘Dat was te danken aan een sterke vooruitgang in de Verenigde Staten, de grootste tequilamarkt ter wereld. In de Verenigde Staten is tequila – na wodka en whisky – de grootste markt voor sterke dranken geworden.’ 

‘Dankzij het succes van tequila is ook het consumentenbewustzijn van mezcal gegroeid’, voeren de onderzoekers nog aan. ‘Deze categorie zal naar verwachting in de eerste helft van dit decennium gemiddeld met 8,8 procent per jaar groeien.’

Opmerkelijk is wel dat de grootste groei in de omzet van de sector tot het midden van dit decennium volgens het rapport zal worden geboekt bij de verkoop van alcoholvrije cocktails, waar de afzet jaarlijks met gemiddeld 30,6 procent zou toenemen. Kant-en-klaar verpakte dranken zouden op de tweede plaats volgen met een gemiddelde jaarlijkse groei van 10,2 procent. 

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.