De gemiddelde uitstoot van nieuwe personenauto’s in Europa loopt nog steeds verder op. Dat blijkt uit een rapport van het Europees Milieuagentschap (EEA), gebaseerd op gegevens uit de Europese Unie, IJsland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk twee jaar geleden. De onderzoekers stelden daarbij vast dat nieuwe personenauto’s dat jaar gemiddeld 122,3 gram koolstofdioxide per kilometer produceerden.
‘Deze cijfers tonen dat de emissies van de nieuwe Europese autovloot al voor het derde achtereenvolgende jaar een stijging moeten melden’, aldus het rapport.
Suv-modellen
‘Tot vijf jaar geleden liet de gemiddelde uitstoot van nieuwe personenauto’s in Europa een gestage vermindering optekenen’, stellen de onderzoekers. ‘Sindsdien moet echter opnieuw van een stijgende tendens gewag worden gemaakt.’
Er wordt wel benadrukt dat de geregistreerde uitstoot onder de grens van 130 gram die voor het einde van het voorbije decennium werd bepaald. Anderzijds zullen bijkomende inspanningen moeten worden gedaan om de limiet van 95 gram voor de volgende deadline, midden dit decennium, te halen.
Volgens de analyse hebben verschillende redenen bijgedragen aan de stijging van de gemiddelde uitstoot. Daarbij verwijzen de onderzoekers naar de toenemende vraag naar suv-modellen en andere grotere en zwaardere wagens. ‘In de Europese Unie, IJsland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk werden twee jaar geleden in totaal bijna 15,5 miljoen nieuwe auto’s geregistreerd’, luidt het.
‘Ongeveer 38 procent van deze nieuwe vloot bestond echter uit suv-modellen. Deze types zijn doorgaans zwaarder dan andere wagens en beschikken ook over krachtigere motoren en een groter front. Dit zijn allemaal kenmerken die het brandstofverbruik opdrijven.’
Benzine
Het grootste deel van de nieuwe suv-vloot bestond bovendien uit wagens met een benzinemotor. Daar werd een gemiddelde uitstoot van 134 gram koolstofdioxide per kilometer opgetekend. Dat is ongeveer 13 gram meer dan bij andere nieuwe benzinemotoren. ‘Bovendien is de gemiddelde massa van nieuwe conventionele auto’s – suv-modellen niet meegerekend – op één jaar tijd met ongeveer 22 kilogram toegenomen.’
‘Twee jaar geleden leverden benzinewagens, net zoals het jaar voordien, de meest verkochte modellen. Hun aandeel in de totale verkoop stond nog altijd op 59 procent. Dieselmotoren namen 31 procent van de verkopen voor hun rekening.
Elektrische voertuigen vormden twee jaar geleden slechts 3,5 procent van de nieuwe registraties.’
De onderzoekers wijzen er wel op dat de meeste autofabrikanten twee jaar een vloot nieuwe wagens op de markt brachten waar de gemiddelde uitstoot van koolstofdioxide aan de gestelde emissienormen voldeden.
Het transport vertegenwoordigt in de Europese Unie nog steeds ongeveer een kwart van de totale uitstoot van broeikasgassen.
(lb)