Streamingdiensten genieten bij de uitzendingen van sportevenementen steeds meer bijval. Dat is de conclusie van een studie van consulent GWI Sports, gebaseerd op een enquête bij meer dan 23.000 internetgebruikers met een interesse in sport in vijftien landen.
‘Het aandeel consumenten dat op een traditioneel televisiescherm naar sport kijkt, is het voorbije jaar gestaag gedaald’, aldus het rapport. ‘Het merendeel van de sportuitzendingen op televisie had eind vorig jaar minder kijkers dan twaalf maanden voordien.’
‘De meeste sporten hebben dat verlies echter kunnen opvangen met een groter online publiek, dat onder invloed van de coronapandemie – die immers overal tot lockdowns leidde – een enorme uitbreiding heeft gekend.’
Overvloed digitale diensten
‘Hoewel de traditionele televisie nog steeds het belangrijkste medium is waarmee consumenten naar sport kijken, wordt die suprematie steeds meer door online platforms bedreigd’, betogen de onderzoekers. ‘Er is inmiddels sprake van een overvloed aan digitale diensten die live sportverslaggeving aanbieden.’
Het rapport merkt daarbij op dat cricket zijn online publiek het voorbije jaar het sterkst heeft kunnen uitbreiden. Daar kon een groei met 19 procent worden opgetekend. Tegelijkertijd blijkt die discipline niet representatief voor de totale sportwereld, want ook zijn televisiepubliek bleek nog met 14 procent te zijn gegroeid.
Het ijshockey zag daarentegen zijn televisiepubliek met 19 procent afnemen en weerspiegelde daarbij voor het medium de zwaarste terugslag. Opmerkelijk zijn ook de cijfers van het wielrennen. Daar is het aantal televisiekijkers status-quo gebleven, terwijl online een relatief kleine groei van 3 procent kon worden gemeld.
‘De verschuiving in sportconsumptie van het televisiescherm naar online platformen werd het voorbije jaar in grote mate gedragen door de jongere leeftijdsgroepen, die ook technologisch het meest onderlegd zijn’, zeggen de onderzoekers nog. ‘Inmiddels maakt 74 procent van de millennials en 71 procent van Generation Z gebruik van online streams. Bij de babyboomers daalt dat cijfer echter tot 46 procent.’
Bij de babyboomers stemt nog altijd 84 procent af op televisie om naar te sport te kijken. Ook bij Generation X is er nog altijd sprake van 83 procent. Bij de millennials en Generation Z dalen die cijfers tot respectievelijk 79 procent en 77 procent.
Hoogtepunten
Een groot deel van de consumenten die regelmatig naar sportevenementen kijken, tonen volgens de onderzoekers eenzelfde interesse in programma’s met hoogtepunten. Er kon worden opgemerkt dat 62 procent van de sportfans wekelijks online naar dergelijke content kijkt. Bij de boomers is daarbij sprake van een aandeel van 52 procent.
‘Deze cijfers suggereren dat oudere fans online platformen vooral bestempelen als een medium om hoogtepunten te bekijken’, aldus het rapport. ‘Het omgekeerde geldt bij de jongere fans. Ook fans in het buitenland doen vaak beroep op online kanalen. Voor hen is traditionele televisiecontent uit eigen land immers vaak onbereikbaar.’
De onderzoekers wijzen er nog op dat sportteams en competities het online medium vaak ook gebruiken om hun fanbase verder over de hele wereld uit te breiden.