FIFA World Cup sterkste sportmerk van de wereld

Het WK Voetbal is voor sponsors het meest waardevolle sportmerk van de hele wereld. Dat blijkt uit een rapport van het platform SponsorPulse, gebaseerd op een wereldwijde enquête bij meer dan 250.000 mensen, die hun mening over zeven kenmerken van 185 sportmerken mochten geven.

De Fifa World Cup gaat in de rangschikking de Olympische Spelen en het Amerikaanse National Basketball Association (NBA). De onderzoekers wijzen daarbij echter ook naar de opkomst van de e-sports in de rangschikking.

Engagement

Vooral de opwinding die het evenement bij het publiek creëert en het sterke engagement van de supporters dragen volgens de onderzoekers bij tot de grote sponsoring-waarde die aan de Fifa World Cup kan worden toegeschreven.

Het Wereldkampioenschap Voetbal haalde in het rapport een totaalscore van 44 punten. De Olympische Zomerspelen eindigden met 38 punten op een tweede plaats. De Amerikaanse National Basketball Association kwam als derde aan 36 punten. De top vijf bestaat verder uit de Spaanse voetbalclubs Real Madrid (34 punten) en FC Barcelona (33 punten).

Voetbal is met zeven merken in de top tien vertegenwoordigd. Op de zevende plaats staat immers de UEFA Champions League, gevolgd door de UEFA European Championship, de Engelse voetbalclub Manchester United en de Premier League, de topreeks uit het Engelse voetbal. In de top twintig kunnen dertien voetbalmerken worden teruggevonden. De top vijftig omvat zelfs twintig voetbalmerken.

League of Legends

De League of Legends is op een twaalfde plaats, met een score van 28 punten, voor sponsors het meest waardevolle merk uit de esports. Het Wereldkampioenschap voetbal voor vrouwen staat, ex-aequo met de Formule Eén, een plaats lager. Voetbalclub Manchester City staat op een zestiende plaats.

Andere merken in de rangschikking zijn onder meer World Wrestling Entertainment (21ste), Wimbledon (29ste), de Cricket World Cup (33ste), de Paralympics (36ste) en de Ronde van Frankrijk (48ste). Naast de League of Legends van het gamebedrijf Riot Games staat ook de Call of Duty League van Activision (41ste) in de top vijftig. Overwatch van Blizzard Entertainment volgt op een 55ste plaats.

De analisten merken op dat de passie van het publiek voor sport in het algemeen verder reikt dan voor andere sponsoringmerken. ‘Er zijn echter andere elementen die deze alternatieven unieke opportuniteiten kunnen bieden, vaak aan een duidelijk lagere kost,’ merken ze op. ‘Die prijskloof zal druk op de sportmerken blijven uitoefenen.’

Meer