Facebook in de clinch met Signal: wat is er aan de hand?

Het zit er bovenhands op tussen het socialemediaplatform Facebook en Signal, een concurrent van Whatsapp. Een advertentie ligt aan de basis van het dispuut.

De bal ging dinsdag aan het rollen. Toen beschuldigde Signal in een blogbericht Facebook ervan een van zijn facebookadvertenties te hebben verwijderd op Instagram. In die advertentie wou Signal aantonen hoeveel data Instagram en het moederbedrijf Facebook verzamelen van de gebruikers. ‘In die advertentie zou de gebruiker slechts een deel van de info te zien krijgen die Facebook gebruikt’, staat er in de blog te lezen.

Een reclamestunt van Signal?

In de blog kunt u ook enkele voorbeelden zien van de advertenties. ‘U ontvangt deze advertentie omdat u Goth barista en alleenstaand bent. Deze ad heeft uw locatiegegevens gebruikt om te zien dat u zich in Clinton Hill bevindt. En u bent ofwel vegan of lactose-intolerant en hebt de laatste tijd een zwak voor yoga‘, aldus één van de advertenties.

Volgens Signal is Facebook geen voorstander van dergelijke advertenties en is dat de reden waarom het bedrijf de advertentie offline heeft gehaald. ‘Transparant zijn over hoe advertenties de gegevens van mensen gebruiken is blijkbaar genoeg om geband te worden. In de wereld van Facebook is het enkel ok om iets te doen als u het verbergt voor uw publiek’, klinkt het.

Volgens Facebook betreft het een reclamestunt van Signal en heeft de chatapplicatie nooit geprobeerd om zo’n advertentie te publiceren op Instagram. ‘Dit is een stunt van Signal, die zelfs nooit geprobeerd heeft deze advertenties uit te voeren – en we hebben hun advertentieaccount niet afgesloten omdat ze dat probeerden te doen’, zei een woordvoerder van Facebook donderdag in een reactie aan de Amerikaanse nieuwszender CNBC.

Een geblokkeerd account

‘Als Signal had geprobeerd de advertenties te plaatsen, zouden er een paar zijn geweigerd omdat ons reclamebeleid advertenties verbiedt waarin wordt beweerd dat u een bepaalde medische aandoening of seksuele geaardheid heeft, zoals Signal zou moeten weten. Maar natuurlijk was het plaatsen van de advertenties nooit hun doel – het ging om het verkrijgen van publiciteit’, ging de woordvoerder verder.

Signal reageerde dan weer op Twitter dat het wel degelijke de advertentiecampagnes wou laten lopen op Instagram: ‘De advertenties werden geweigerd, en Facebook heeft het advertentieaccount uitgeschakeld’, staat er in de tweet. In diezelfde tweets staan er afbeeldingen van een geblokkeerd account.

Volgens de woordvoerder van Facebook dateren die screenshots van maart. ‘Het account was toen voor enkele dagen geblokkeerd wegens als gevolg van een ongerelateerde betalingskwestie’, tweette hij. ‘De advertenties zelf zijn nooit geweigerd omdat ze nooit door Signal zijn ingesteld om te lopen. Het advertentieaccount is beschikbaar sinds begin maart, en de advertenties die niet in strijd zijn met ons beleid kunnen sindsdien lopen.’

(lb)

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.