Pfizer: ‘Derde dosis wellicht binnen de 12 maanden nodig’

Volgens Albert Bourla, de CEO van Pfizer, zullen mensen die twee shots van het Pfizer-vaccin kregen binnen de 12 maanden opnieuw een prikje moeten krijgen. Daarmee zou het immuunsysteem ‘wellicht’ beter opgewassen zijn tegen Covid-19.

Pfizer-CEO Albert Bourla meent dat gevaccineerde personen ‘wellicht’ een extra dosis van het Pfizer-vaccin zullen moeten nemen binnen de twaalf maanden na de originele inenting.

Volgens Bourla is het ook niet uitgesloten dat mensen een jaarlijks shot van het Covid-19-vaccin zullen moeten krijgen.

‘Het is bijzonder belangrijk om de demografie die kwetsbaar is aan het virus te blijven beschermen’, zei Bourla in een opgenomen gesprek op 1 april dat donderdag werd vrijgegeven.

Wat we al wisten van voorafgaand onderzoek: Begin april kon Pfizer resultaten van een klinisch onderzoek voorleggen op basis van 12.000 mensen die het vaccin hadden gekregen. Het onderzoek toonde aan dat het vaccin nog steeds bijzonder effectief was zes maanden na het tweede prikje. Er zijn meer statistieken nodig om bescherming voorbij de zes maanden te bewijzen.

De reactie van het Witte Huis: Volgens David Kessler, het hoofd van het Amerikaanse wetenschappelijke team die de nationale reactie tegen Covid-19 mee bijsturen, wordt de duurzaamheid van de reactie van antilichamen nauwkeurig bijgehouden.

‘Die lijkt sterker dan verwacht maar in sommige gevallen verzwakt die ook. We verwachten ook dat de varianten van het virus voor uitdagingen zullen zorgen. Ze zullen de vaccins harder laten werken’, zei Kessler. ‘Ik verwacht zeker dat we de immuunreactie moeten versterken’.

In februari zeiden zowel Pfizer en BioNTech al dat ze testen hoe een derde dosis van hun Covid-19-vaccin de immuunreactie van ons lichaam tegen het virus zal beïnvloeden.

Lees ook: Pfizer-vaccin blijft tot 91 procent effectief zes maanden na vaccinatie

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.