In Canada kijken de olieproducenten met grote belangstelling naar de fusie tussen de spoorwegbedrijven Canadian Pacific Railway (CP Rail) en Kansas City Southern (KCS). Door die operatie zouden de producenten immers gemakkelijker toegang kunnen krijgen tot de raffinaderijen in het zuiden van de Verenigde Staten.
Het Canadese spoorbedrijf CP Rail neemt zijn Amerikaanse sectorgenoot Kansas City Southern over. Met de transactie is een bedrag gemoeid van 25 miljard dollar.
Golfkust
Het fusiebedrijf is de eerste partij met spoordiensten die zich uitspreiden over Canada, de Verenigde Staten en Mexico. De Canadese producenten van olie en gas zien het samengaan van de twee spoorwegbedrijven echter als een kans om een betere toegang te krijgen tot markten in de Amerikaanse staten Texas en Louisiana.
‘De Canadese oliebedrijven zoeken al jaren naar oplossingen om hun voorraden vanuit de provincie Alberta naar de zuidkust van de Verenigde Staten te brengen’, voeren waarnemers aan. ‘In Texas en Louisiana bevindt zich immers de grootste concentratie van olieraffinaderijen van de hele wereld.’
‘Maar die pogingen zijn telkens opnieuw op allerlei obstakels gebotst. Recent nog heeft Joe Biden, de nieuwe president van de Verenigde Staten, de vergunningen voor de aanleg van de oliepijpleiding Keystone XL geblokkeerd. De Canadese oliesector zag die infrastructuur als een oplossing om zijn voorraden vanuit Canada naar het zuiden van de Verenigde Staten te brengen.’
Concurrentie
Momenteel biedt alleen Canadian National Railway voor de olieproducenten in Alberta een rechtstreekse verbinding naar de Amerikaanse Golfkust aan. De nieuwe combinatie zou echter de concurrentie op die verbinding kunnen verhogen.
‘Die verhoogde competitie zou de kostprijs voor de transporten gevoelig kunnen verminderen’, merkt Darryl Anderson, directeur multimodaal transport bij Wave Point Consulting, op. ‘Bovendien zou de Canadese olie tevens een grotere klantengroep kunnen bereiken.’
De netwerken van CP Rail en Kansas City Southern hebben momenteel een verbindingspunt in Kansas, van waaruit de Amerikaanse treinen laat rijden naar Shreveport, Baton Rouge en New Orleans in Louisiana en Beaumont, Port Arthur, Houston en Corpus Christi in Texas.
Het vervoer van ruwe olie vertegenwoordigt bij CP Rail momenteel ongeveer 5 procent van de totale omzet. Bij Kansas City Southern heeft de activiteit een aandeel van ongeveer 2 procent. Verwacht wordt echter dat door de samenwerking de transportvolumes nog zullen kunnen uitbreiden. (wdm)