Lamborghini registreert meest winstgevende jaar uit zijn geschiedenis

De Italiaanse autobouwer Lamborghini, constructeur van luxe sportwagens, heeft vorig jaar de meest winstgevende periode uit zijn geschiedenis gekend. Nochtans moest het bedrijf zijn Italiaanse fabriek door de uitbraak van de coronapandemie gedurende een periode van twee maanden sluiten.

Stephan Winkelmann, chief executive van Lamborghini, erkent dan ook verbaasd te zijn door de geboekte resultaten. Concrete cijfers over de geboekte winst werden niet gegeven.

Winstmarges

‘De verkoop kende wel een lichte daling tegenover het jaar voordien’, verduidelijkt Winkelmann. ‘De omzet daalde met 11 procent tot 1,61 miljard euro. Maar er kon wel een grotere vraag naar de duurdere, gepersonaliseerde supercars worden geregistreerd. Dat leverde uiteindelijk hogere winstmarges op.’

De topman voegde eraan toe dat de verkoop het voorbije jaar in sterke mate door een grote vraag uit China werd gedragen. Winkelmann wierp daarbij op te verwachten dat China voor Lamborghini dit jaar Duitsland als tweede grootste markt ter wereld zal verdringen.

De Verenigde Staten waren met een verkoop van 2.224 wagens vorig jaar voor de Italiaanse constructeurs de belangrijkste markt. Duitsland eindigde met 607 verkochte exemplaren op de tweede plaats, gevolgd door China (604), Japan (600), het Verenigd Koninkrijk (517) en Italië (347).

Urus

Lamborghini dankte zijn succes het voorbije jaar in sterke mate aan zijn nieuwe model Urus, een suv-type dat 59 procent van de wereldwijde verkopen van het Italiaanse constructeur, onderdeel van Volkswagen, vertegenwoordigde.

‘Chinese chauffeurs tonen een sterke voorkeur voor luxueuze suv-modellen’, voert Winkelmann aan. Die trend is ook in de verkopen van andere luxemerken, zoals Rolls Royce of Bentley, terug te vinden.

‘De verkopen van Urus zorgen voor een grote geruststelling op het gebied van inkomsten en return-on-investment’, aldus nog Winkelmann. ‘De inkomsten die door het model worden gegenereerd geven het vertrouwen om in de toekomst te herinvesteren.’

Lamborghini verkocht het voorbije jaar wereldwijd 7.430 wagens. Alleen het jaar voordien werd met een afzet van 8.250 exemplaren een grotere verkoop gerealiseerd.

Winkelmann betoogde verder dat het orderboek al voor de eerste negen maanden van dit jaar volzet is. De constructeur is over de nabije toekomst dan ook positief gestemd.

De voorbije maanden deden geregeld geruchten de ronde dat Volkswagen mogelijk van plan zou zijn om Lamborghini te verkopen. ‘Volkswagen is voor Lamborghini een perfecte match’, merkte Winkelmann in dat verband echter op. (am)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.