India zou bereid zijn sterke tegemoetkomingen aan te reiken om ervoor te zorgen dat de productiekosten van de Amerikaanse autobouwer Tesla in het land lager zouden zijn dan in China. Dat heeft Nitin Gadkari, de Indiase minister van transport, in een gesprek met het persbureau Reuters gezegd. Gadkari hoopt met een dergelijk gebaar Tesla ertoe te kunnen brengen zijn elektrische wagens in India te bouwen.
Enkele weken geleden heeft Tesla in India een dochteronderneming geregistreerd. Daarmee zou de Amerikaanse autobouwer een aanwezigheid op de Indiase markt willen uitbouwen, maar volgens sommige bronnen zou in eerste instantie gestreefd worden naar de import van zijn Model 3 op de Indiase markt.
Concessies
‘In plaats van de auto’s in India te assembleren, zou Tesla hier het hele product moeten vervaardigen’, merkte Gadkari op. ‘Dan kan de Indiase regering tegenover het bedrijf grotere concessies doen. De regering wil ervoor zorgen dat de productiekosten voor Tesla in India lager zijn dan in de rest van de wereld, China inbegrepen.’
Gadkari gaf echter niet aan welke tegemoetkomingen eventueel konden worden aangereikt. India wil de lokale productie van batterijen en andere componenten van elektrische voertuigen en ook volledige wagens stimuleren om dure import te verminderen en de zware pollutie in zijn grote steden tegen te gaan.
‘Het is voor India echter niet eenvoudig om Tesla te kunnen overtuigen’, weet Reuters. ‘In India werden vorig jaar 2,4 miljoen auto’s verkocht. Maar die verkoop omvatte amper 5.000 elektrische wagens. De interesse van de Indiase consument in elektrisch vervoer blijft voorlopig beperkt. Een verwaarloosbare laadinfrastructuur en de hoge aanschafprijs schrikken vele potentiële klanten af.’
China, waar Tesla al met een autoproductie is gestart, verkocht vorig jaar daarentegen 20 miljoen nieuwe wagens, waaronder 1,25 miljoen elektrische exemplaren. China vertegenwoordigde daarmee meer dan een derde van de wereldwijde verkoop van Tesla. India heeft ook geen stimulerend beleid zoals China, waar bedrijven verplicht worden om in de sector te investeren.’
Gadkari voerde tegenover Reuters echter aan dat India niet alleen tot een grote afzetmarkt kan uitgroeien, maar ook een knooppunt voor de export naar andere landen in de regio kan vormen. Hij wees er daarbij op dat ongeveer 80 procent van de componenten voor lithium-ion-batterijen momenteel al in India worden geproduceerd. De minister wierp op dat Tesla dan ook aanzienlijke voordelen kan genereren door een productie in India op te zetten.
Brandstofefficiëntie
India werkt volop aan een nieuwe wetgeving om de productie van elektrische wagens te stimuleren, maar concrete details hierover moeten nog worden bekendgemaakt. ‘De overstap naar duurzame energiebronnen en de vermindering van de uitstoot van het autoverkeer lijken voor het land cruciaal om de voorwaarden van het klimaatakkoord van Parijs te kunnen invullen’, aldus nog Reuters.
‘India heeft vorig jaar strengere emissieregels voor autofabrikanten ingevoerd, zodat het land aan de internationale normen voldoet. Er zouden ook plannen zijn om tegen april volgend jaar strengere regels voor brandstofefficiëntie in te voeren. Dat zou sommige autofabrikanten kunnen verplichten om elektrische of hybride voertuigen aan hun portfolio toe te voegen.’
De industrie, die door de coronapandemie zwaar is getroffen, zegt echter meer tijd nodig te hebben om die overstap te kunnen maken.
(tb)