De Italiaanse autobouwer Ferrari zal tegen eind dit decennium een volledig elektrisch model op de markt hebben. Dat heeft John Elkann, voorzitter van Ferrari, benadrukt bij de voorstelling van de jaarcijfers van de Italiaanse autobouwer.
Analisten merken op dat die ambities voor Ferrari een grote uitdaging vormen. Het merk staat immers bekend voor de ontwikkeling van wagens met zware brandstofmotoren.
Productiestop
Ferrari heeft geen gemakkelijk jaar achter de rug. De Italiaanse autobouwer werd geconfronteerd met de impact van de coronacrisis. De fabriek van Ferrari in Modena moest gedurende een periode van zeven weken worden gesloten, waardoor de productie werd onderbroken.
Ook de verkoop van motoren aan sportwagenbouwer Maserati liet een daling noteren, terwijl de merchandising eveneens met een achteruitgang van de afzet moest rekening houden. Tenslotte beleefde Ferrari ook in de Formule 1 een bewogen jaar. Door het schrappen van een aantal wedstrijden vielen de inkomsten van de racedivisie van de Italiaanse constructeur sterk terug, maar ook sportief bleef het merk ver onder de verwachtingen.
Ferrari verkocht het voorbije jaar 9.119 wagens. Dat was 10 procent minder dan het jaar voordien. De omzet viel met 8,1 procent terug tot 3,46 miljard euro. Ook de winst daalde met 13 procent tot 609 miljoen euro. De autobouwer wijst er wel op dat tijdens het laatste kwartaal van vorig jaar opnieuw een groei kon worden gemeld. Ferrari liet tijdens die periode een verkoopgroei met 13 procent tot 2.679 exemplaren optekenen. De constructeur boekte een omzet van 1,07 miljard euro. Dat was 15 procent meer dan het jaar voordien.
John Elkann zegt te verwachten dat Ferrari die groei dit jaar verder zal kunnen doorzetten. Die verkoop zal volgens hem onder meer worden gesteund door de nieuwe modellen SF90 Spider, Portofino M en 488 GT Modificata, die vorig jaar werden voorgesteld en vanaf dit jaar aan klanten kunnen worden geleverd.
Dit jaar zou Ferrari volgens Elkann mogelijk al een omzetgroei met bijna 25 procent kunnen realiseren. Daarnaast kondigde de voorzitter aan dat Ferrari tegen eind dit decennium klimaatneutraal moet zijn. Daarbij zullen ook volledig elektrisch aangedreven modellen op de markt worden gebracht.
Scuderia Ferrari
Ook het raceteam van Ferrari moet volgens Elkann een herstart maken. De Italiaanse autobouwer eindigde in het wereldkampioenschap voor constructeurs pas op een zesde plaats. Ferrari moest daarbij niet alleen zijn rechtstreekse concurrenten Mercedes en Red Bull laten voorgaan, maar slaagde er ook niet in om teams zoals McLaren, Racing Point en Renault achter zich te laten.
Ferrari won het voorbije jaar geen enkele wedstrijd. Slechts twee keer haalde een piloot van het team het podium. Dat was de slechtste prestatie die de Scuderia Ferrari, het meest succesvolle team in de geschiedenis van de Formule 1, in veertig jaar tijd liet optekenen.
Elkann zegt te beseffen dat een ommekeer in de Formule 1 niet in een handomdraai kan worden gerealiseerd. Er moet volgens hem in eerste instantie een solide basis voor de toekomst worden gelegd.