Indonesië gebruikt het aantal likes en followers op YouTube en Instagram als maatstaf voor de wachtrij op een Covid-19 vaccinatie. Deze publiciteitsstunt zou de twijfelaars onder de bevolking moeten overtuigen om later ook een prikje te krijgen.
De prioriteit van de Indonesische vaccinatiestrategie blijft weliswaar bij de werkers in de zorgsector en ambtenaren. Toch laat het land nu ook grote social media-sterren de wachtrij voorbijsteken. De bevolking van Indonesië is namelijk niet bepaald happig om het vaccin te nemen. Bekende gezichten zouden moeten helpen om het idee van vaccinatie tegen COVID-19 te normaliseren, weet de Britse krant Financial Times.
Verschillende bekende Indonesiërs kregen de afgelopen weken al een prikje. Vorige week was de Indonesische president Joko Widodo aan de beurt, daarvoor zanger Risa Saraswati en televisiester Ahmad Raffi. Die laatste heeft trouwens zowat 50 miljoen volgers op Instagram. ‘We hopen dat we op deze manier de bevolking kunnen bijleren over de werking van het vaccin. Die procedure is volledig veilig en overigens zeer belangrijk,’ liet het Indonesische ministerie van gezondheid weten.
Twijfel over Chinees vaccin
Indonesië mag dan wel de grootste economie van Zuidoost-Azië zijn, toch zijn ze er nog niet in geslaagd een eigen vaccin te ontwikkelen. Het land begon deze maand met het toedienen van CoronaVac, een vaccin van de Chinese farmaceut Sinovac. Veel Indonesiërs hebben openlijk twijfels over dit vaccin. Maar liefst 69 procent van de bevolking heeft nog niet besloten of ze het vaccin wel zullen nemen, dat bleek uit een bevraging in oktober door burgerinitiatief LaporCovid-19.
Indonesië telde rond de 900.000 coronabesmettingen met een gemiddelde dagelijkse toename van 10.000 gevallen. Vorig weekend was er nog sprake van een recordaantal van 12.867 nieuwe besmettingen. De situatie begint dus stevig te dringen voor de overheid.
Maskertje niet op
De televisiester Raffi Ahmad werd kort na zijn vaccinatie onder vrienden gezien, zonder mondmasker. Berichten als deze voeden de twijfel in het land of de publiciteitsstunt wel een verschil zal kunnen maken. ‘Het is gewoon een verspilling van vaccins,’ haalde Irma Hidayana, mede-oprichter van LaporCovid-19, uit.
Volgens een andere enquête van de groep vertrouwt maar één procent van de bevolking beroemdheden voor informatie over COVID-19. Daarbovenop komen ook nog de bezwarende bevindingen van de Braziliaanse overheid, een ander land dat voor het Chinese vaccin koos. Zij kwamen tot de conclusie dat een prikje van CoronaVac maar voor 50,4 procent effectief is, een pak lager dan het vaccin van BioNTech, Pfizer, Moderna en Oxford en AstraZeneca dus.