Duitsland reserveert een budget van 3 miljard euro om de ontwikkeling en productie van klimaatvriendelijke wagens beter te kunnen ondersteunen. De hulp zou de sector moeten helpen het hoofd te bieden aan de uitdagingen van de coronapandemie en de wereldwijde klimaatcrisis. Dat heeft Peter Altmaier, Duits minister van economie, gezegd.
De Duitse autosector moet met diverse uitdagingen afrekenen. In eerste instantie is er de toenemende concurrentie van Chinese en Amerikaanse autobouwers, die op het gebied van elektrische mobiliteit een voorsprong hebben kunnen uitbouwen.
Daarnaast is de industrie echter ook zwaar getroffen door een instorting van de vraag die door de uitbraak van de coronapandemie is uitgelokt. Om de sector te helpen die problemen het hoofd te bieden, stelt de Duitse regering een bijkomend hulppakket ter beschikking.
Aankooppremies
Een bedrag van 1 miljard euro wordt gereserveerd voor subsidies die aan klanten bij de aankoop van een milieuvriendelijke wagen worden aangeboden. Die steun kan tot 9.000 euro per wagen oplopen. Normaal zouden deze subsidies eind dit jaar worden stopgezet, maar de Duitse regering heeft nu beslist die maatregel tot het midden van dit decennium te verlengen.
Nog eens een bedrag van 1 miljard euro zal worden gebruikt voor de financiering van een sloopregeling voor oudere vrachtwagens. Die tussenkomst moet lokale overheden en particuliere logistieke bedrijven helpen hun wagenpark te moderniseren.
De premie wordt betaald wanneer een oude vrachtwagen wordt gesloopt en door een nieuw voertuig wordt vervangen. De premie geldt ook wanneer de nieuwe wagen met een dieselmotor is uitgerust. Voor vrachtwagens met een elektrische motor worden echter hogere tussenkomsten voorzien.
Innovatie
Ten slotte wordt een som van 1 miljard euro ingezet voor de oprichting van een fonds dat de innovatie in de Duitse autosector, de belangrijkste exportindustrie van het land, moet stimuleren.
In totaal heeft de Duitse overheid voor zijn autosector een hulppakket van 5 miljard euro voorzien. Eerder was al 2 miljard euro ondersteuning aangekondigd.
De omschakeling naar elektrische mobiliteit verloopt in Duitsland trager dan in vele andere markten. Dankzij een aantal incentives van de overheid heeft de verkoop de voorbije maanden toch een injectie gekregen. In oktober bestond 8,4 procent van de Duitse autoverkoop uit wagens met een exclusief elektrische aandrijving.