Boeing 737 Max mag opnieuw vliegen

De Europese luchtvaartautoriteit EASA heeft de Boeing 737 Max in principe goedgekeurd voor een luchtdoop. De veranderingen die Boeing heeft doorgevoerd, zijn voldoende om de veiligheid te garanderen.

De Boeing 737 Max, zowat het meest verguisde vliegtuig in de moderne geschiedenis, mag opnieuw vliegen. Het toestel, in geüpdatete editie, mag voor het einde van 2020 de lucht in.

Patrick Ky, de directeur van de luchtvaartautoriteit EASA, wijst erop dat het papierwerk nog niet helemaal rond is, maar men verwacht dat wel voor het eind van de maand te doen. Daarna volgen er vier weken waarbij het publiek commentaar mag geven.

Extra sensor

Opvallend: het EASA vraagt wel nog van Boeing dat er een software-update komt, die pas binnen twee jaar rond zal zijn. Toch mag de Boeing tussentijds het luchtruim in. Het gaat om een synthetische sensor, die een back-up moet zijn voor twee andere, mechanische sensoren.

Die sensor zal een verplichting zijn voor de nieuwe, grotere Boeing 737 Max 10-variant. Die komt uit de hangars in 2022. Alle eerdere modellen zullen vanaf dan ook de update krijgen.

Twee crashes

Het is de eerste keer dat de EASA Boeing steunt in haar doel om de 737 voor het einde van het jaar opnieuw te laten vliegen. Vooral in Europa, voor korte vluchten, is de 737 een echt werkpaard. De Max ging aan de grond in maart 2019. Toen waren er twee crashes met het vliegtuig. 346 mensen verloren het leven. De problemen met de 737 kostten Boeing miljarden euros. De CEO moest vertrekken.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.